Hoppa till innehållet
Bild; LTU-studenterna förbereder inför ett heat i tävlingen. Foto Team Baldos
LTU-studenterna förbereder sin bil Skilzi och föraren Caroline Åkerberg för ett av heaten i tävlingen. Foto Team Baldos

Näst bästa svenska team i Shell Eco Marathon

Publicerad: 25 maj 2011

Studenterna i Team Baldos vid Luleå tekniska universitet och deras bil Skilzi blev näst bästa Svenska bil i tävlingen Shell Eco Marathon. Teamet fick 4 av 5 heat godkända med ett bästa resultat på 674 kilometer på en liter bränsle. Det gav en ”svensk” plats efter Chalmers men före KTH

Bild: Projektledaren Julia Eriksson förster LTU-studenterna med nybryggt kaffe. Foto Team Baldos
Projektledaren Julia Eriksson förser LTU-studenterna med nybryggt kaffe. Foto Team Baldos

- Vårt mål inför Shell Eco Marathon har varit att modifiera och utveckla årets upplaga av Skilži och på så sätt förbättra funktion, robusthet och optimering, säger Julia Eriksson, LTU-studenternas projektledare i Team Baldos

Årets upplaga av Shell Eco Marathon är slut och tävlingen blev kanske inte riktigt vad studenterna från Luleå tekniska universitet hade hoppats på. Förutom att LTU-teamet fick strida för sin rätt om ett resultat som slarvats bort, fick man även problem med bromsar, samt anpassning till en ny sorts bränsle, som levererades på plats till alla tävlande. 

Bild; Skilzi tankas av LTU-studenterna
Skilzi tankas av LTU-studenterna. Foto Team Baldos

Men på det hela taget så klarade sig Team Baldos hyggligt. Deras eget mål om att utveckla en robust tävlingsbil när det gäller motor, lager, drivlina m m, uppnåddes väl och visade sig genom att de lyckades undvika något haveri, till skillnad från en del andra svenska tävlande. Ett exempel på det senare är att teamet utvecklat en förlängd och förstärkt vevaxel som kunde konvertera om deras 25 cc motor till etanoldrift. Ett annat exempel är att man utvecklat en motorstyrning ”Skilži tuning” som kunde styra bilens bränslepump på ett optimalt sätt.

Ett annat mål som teamet hade inför tävlingen var att sluta som bästa svenska team, men slutresultatet blev istället näst bästa svenska team. Chalmers lyckades bättre detta år och slutade på en 16 plats i klassen prototyp med en sträcka på drygt 1000 kilometer på motsvarande en liter bensin. Team Baldos och deras bil Skilži slutade på 34:e plats bland drygt 60 tävlande som redovisades i tävlingens resultatlista för klassen prototyp och av drygt 200 tävlande totalt. KTH kom på 43:e plats.

Shell Eco Marathon vanns överlägset av det franska teamet Microjoule la Joliverie, med ett annat franskt team på andra plats totalt i klassen prototyp.