Hoppa till innehållet
Bild; Johan Larsson och Jakob Hultkvist LTU testar handikappanpassad bil åt företaget Freno
Johan Larsson och Jakob Hultkvist LTU testar handikappanpassad bil åt företaget Freno

Skarpa projekt i forskning efter studier vid LTU

Publicerad: 8 augusti 2011

Så sent som i våras tog Johan Larsson sin senaste examen vid Luleå tekniska universitet och idag arbetar han på LTU tillsammans med Jakob Hultkvist i ett skarpt företagsprojekt. Även Hultkvist har studerat vid LTU och gick ut 2009 som bilsystemingenjör. De båda, plus en tredje LTU-anställd, testar just nu en handikappbil åt piteföretaget Freno

- Det är förstås intressant att kunna använda kunskapen och erfarenheten praktiskt. Det ger ett annat helhetsperspektiv och förståelse jämfört med att bara jobba på teoretisk nivå, säger Jakob Hultkvist projektanställd vid Luleå tekniska universitet.

Det som Luleå tekniska universitet gör åt piteföretaget Freno den här gången gäller handikappades och bilförarens komfort i en bil som företaget byggt för transport av rullstolsburna handikappade. Bilen är intressant för Wolksvagen men företaget vill ha bättre underlag innan man väljer vilka leverantörer som man ska samarbeta med. Därför har Freno anlitat LTU för tester av sin bil jämfört med andra konkurrerande bilmodeller. Testerna utförs av LTU-forskarna.

Bild; Dator som visar variationer av skakningar i bilens fram och baksäte
Dator som visar variationer av skakningar i bilens fram och baksäte

- Vi mäter ju acceleration på flera punkter i bilen när vi kör över olika väghinder och kullerstensgator och ser då utslagen som vi sedan jämför mellan olika bilmodeller, säger Johan Larsson, forskningsingenjör inom avdelningen Datorstödd maskinkonstruktion vid LTU.

Testutrustningen är två accelerometrar, varav en placeras i bilens utrymme bak där rullstolen brukar stå och dels en i framsätet nära föraren.

- Vi kör både utan last och med last som motsvarar en tung rullstol och mäter på de två punkterna, säger Jakob Hultkvist som bedömer att resultaten av mätningarna kan vara klara om ett par veckor.

De tre f d LTU-studenterna är kvar och arbetar vid Luleå tekniska universitet. Jakob Hultkvist som nu är projektanställd, har förutom sin examen 2009 som bilsystemingenjör, även arbetat en tid vid Arctic Falls testanläggningar i Älvsbyn. Året efter fick Johan Larsson samma slags examen och i våras slutade han som student vid LTU med ännu en examen, i maskinteknik. Han arbetar nu som forskningsingenjör. Även Johan Odelius forskare och tidigare student vid LTU ingår i teamet. Deras arbete som nu pågår sker inom LTUs kompetenscenter CASTT (Centre for Automotive Systems Technologies and Testing) vars övriga forskning bedrivs i nära samarbete med länets biltestindustri.