Hoppa till innehållet
Bild; LTU:studenternas skiss av blivande auto-rickshaw. Design Daniel Cook
Studenternas första skiss av den tänkta, miljövänliga auto-rickshaw som de i sin projektkurs vid Luleå tekniska universitet planerar att utveckla för den indiska marknaden, i samarbete med olika företag. Design Daniel Cook

Studenter gör hybrid auto-rickshaw för Indien

Publicerad: 16 maj 2011

Studentprojektet auto-rickshaw vid Luleå tekniska universitet har som mål att skapa en miljövänlig, trehjulig, hybridbil för den indiska marknaden i samarbete med företagen Gestamp HardTech och TVS Motor. I projektet som startade under vårterminen ingår Sirius, Mekatronik m fl LTU-kurser och auto-rickshaw är ett uppskattat initiativ bland studenterna

- Det är helt klart mycket roligare att göra någonting själv och praktiskt arbete lär man sig väldigt mycket på, säger Axel Wallgren en av två projektledare för studenterna och som själv studerar maskinteknik, sista året.

Bild; Projektledare och studenter vid LTU i projektet auto-rickshaw
Fr.v LTU:s projektledare Peter Jeppsson och Kim Berglund med "tänkt förare" och studenterna Anders Gustafsson, Ulrika Grönlund, Axel Wallgren Christoffer Sveder, Martin Isaksson, Hanna Winterquist, Daniel Cook.

Idén med projektet är att studenterna ska ta fram en fordonsplattform och drivlina för framtidens auto-rickshaw som ett miljövänligt alternativ till dagens indiska trehjulingar. I det ingår även att bygga bort befintliga svagheter som risken att den ska välta och andra säkerhetsaspekter liksom att den ska vara anpassad för den indiska trafiksituationen. Projektet genomförs i samarbete med företaget Gestamp HardTech i Luleå. I första skedet finns företaget med som en kontaktpartner för att senare eventuellt sponsra projektet genom att ta fram ett presshärdningsverktyg för prototyptillverkning av bottenplattan.

- Vi kommer att ha kontinuerlig kontakt med dem under hela projektet för att de ska kunna bedöma om det här går att tillverka och den 15 december ska vi ha ett färdigt koncept, säger Ulrika Grönlund, även hon projektledare för studenterna.

Andra samarbetspartners i projektet är bl a LTUs kompetenscenter CASTT som bedriver forskning i samarbete med biltestindustrin, den indiska fordonstillverkaren TVS Motor och några andra indiska organisationer för fordonsindustrin.

Vem som uppfann rickshawn från början är oklart men vissa gör gällande att det var den amerikanske smeden Albert Tolman som 1848 konstruerat en rickshaw åt en missionär. Det må vara hur det vill med historien, men modern tid är inte som förr i världen då rickshaws byggdes av bambu vanligtvis för transport av samhällets elit. Idag är den ett mycket vanligt transportmedel, särskilt i Indien och de finns både som handragna tvåhjulingar, cyklar och motorfordon kallade auto-rickshaws. Den senare är i LTU-studenternas fokus därför att den har en stor potential för positiv miljöpåverkan i Indien, med landets många innevånare och fordon.

- Vanliga auto-rickshaws finns ju en hel del, men hybridvarianter har vi inte sett så många som kommit ut i produktion i alla fall, säger Axel Wallgren

Studenterna i projektet, som just nu är åtta stycken och i höst blir ännu fler, håller på att ta fram ett första koncept med huvudsaklig layout, konstruktion och vilka krav som ska uppfyllas. Målet är även att gruppen ska kunna resa till Indien för att bekanta sig med villkor som gäller i landet och just nu pågår arbete för att hitta finansiering till resan.