Svensk bilprovning har godkänt Baldos II för trafik på svenska vägar.

Baldos II godkänd för svenska vägar

Publicerad: 4 november 2009

Studenter vid Luleå tekniska universitet har fått sin miljöbil Baldos II godkänd för trafik på de svenska vägarna. Vid test hos Svensk bilprovning på tisdagen blev bilen godkänd, vilket sannolikt innebär att det är den driftsnålaste bil som besiktigats i Sverige.

Bild på Max Wisten i samspråk med Svensk bilprovning
Max Wisten i samspråk med Svensk bilprovning.

- Det känns väldigt skönt att den äntligen är besiktigad, efter mycket jobb och det ska bli roligt att se den köra på vägarna, säger Max Wisten, en av LTU studenterna som deltagit i Baldos II teamet.

Studentprojektet Baldos vid Luleå tekniska universitet har tidigare nått framgång vid tävlingen Shell Eco Marathon. Det gick visserligen inte så bra vid årets upplaga av tävlingen, där Baldos II, som tävlade i klassen ”urban concept”, fick vissa motorproblem. Men studenterna vägrade, liksom gallerna i den tecknade serien Asterix och Obelix, att ge upp. Ett nytt mål blev att få bilen godkänd av Svensk bilprovning för trafik på svenska vägar.

- Det är så vitt vi vet den enda bil, som ställt upp i Shell Eco Marathon, som nu lagligen får köras på vägarna, säger Max Wisten.

Bild på LTU studenterna Ulrika Grönlund och Max Wisten.
Ulrika Grönlund och Max Wisten, två av sju LTU studenter inför besiktningen.

Mycket arbete har lagts ner på Baldos II efter Eco Marathon, trots att merparten av studenterna läst färdigt sina kurser. Men en kärntrupp på sju studenter, projektledning och anställda vid LTU har enträget fortsatt förberedelserna för en besiktning.

- Vi har varit studenter från flera olika program som samarbetat, vilket har varit väldigt intressant och inspirerande, säger Ulrika Grönlund en av de sju som är kvar i arbetet med Baldos II.

Bild på professor Elisabet Kassfeldt
Professor Elisabet Kassfeldt projektledare, tillsammans med Baldosgänget.

Det är många timmars hårt arbete som lagts ner inför flera olika besiktningar där man kompletterat bilen med vindrutetorkare och vindrutespolning, defroster, säkerhetsbälte, indikeringslampor för blinkers och ljus. Bilen har i den besiktade versionen en liten förbränningsmotor på 25 kubik, av märket Fuji, som drivs på etanol och dessutom dubbla elmotorer som laddas under etanoldriften. Än har ingen officiell förbränningsmätning gjorts, men siktet är inställt på att det ska ske så småningom.

-   Vi ser fram emot att göra en ordentlig mätning så småningom hur mycket den drar, säger professor Elisabet Kassfelt som leder Baldosprojektet vid LTU.

Bild på Gustav Ulander, besiktare inom SFRO
Gustav Ulander, besiktare inom SFRO

För några månader sen godkändes Baldos II av SFRO, Sveriges fordonsbyggares Riksorganisation, som gör två olika tester innan bilprovningens besiktning. Den ena är en byggbesiktning som görs för att bedöma konstruktionen på ett tidigt stadium innan man bygger fast sig i en felaktig lösning. Den andra är en slutbesiktning som är en noggrann genomgång av bilen. SFROs tester har funnits sen början av 80-talet och som Transportstyrelsen, f d Vägverket, har reglerat i sina föreskrifter.

- Vår ingångspunkt det är ju hela tiden att bilen ska klara att användas på gatan. Så den måste ju tåla att köra på en trottoarkant och köra ner i en grop, säger Gustav Ulander, besiktare åt SFRO

Godkänd av SFRO och besiktigad och klar hos Svensk bilprovning. Det är Baldos II status idag. Nu inväntas registreringsskyltar och försäkring innan den kan börja rulla lagligt på de svenska Vägarna.