Hoppa till innehållet
Örjan Johansson
Örjan Johansson, professor och ämnesföreträdare i teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet Foto: Tomas Bergman Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Nytt akustiklabb för test av vinterdäck

Publicerad: 29 april 2020

Ljudet från kontakten mellan däck och vägbana är en källa till irritation som också är störande för samtal under körning. Däckbuller utgör en stor del av bilens totala ljudbild och medför kostsamma kontrollåtgärder från samhällets sida.

En intressant aspekt är dock att däckljudet även ger information om grepp och vägförhållanden.

– I framtiden blir påverkan av däckbuller allt viktigare eftersom det typiska motorljudet som en förbränningsmotor ger försvinner i elbilar, säger Örjan Johansson, professor i teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet.

Vägförhållanden som är typiska för nordiska förhållanden
Det finns ett särskilt intresse att kunna variera trummans yta och dubbdäckens egenskaper för att representera olika vägförhållanden som är typiska för nordiska förhållanden. Foto: Richard Renberg

Nokian Tyres donerar en rigg för däcktest

Forskare inom ämnet teknisk akustik har i tio års tid samarbetat med däcktillverkaren Nokian Tyres. Ett samarbete även kopplat till samverkansprojekt mellan Luleå tekniska universitet och biltestverksamheten i Norrbotten. Fokus är på buller från vinterdäck och bättre förståelse för ljudalstringsmekanismerna, överföringsvägen in i fordonet, variationen i däckljud kopplat till däckkonstruktion och specifik bilmodell. Som ett resultat av ett fruktbart samarbete har Nokian Tyres donerat en rigg för däcktest som håller på att installeras i det halvt ekofria fordonslaboratoriet vid Luleå tekniska universitet.

– Tanken är testriggen ska bidra till forskning och utbildning på alla nivåer samt för yrkesutbildning, säger Örjan Johansson.

Foto: Bror Tingvall
Olika typer av akustiska åtgärder säkerställer en fullgod ljud- och vibrationsmiljö för mätningar av däckbuller. Foto: Bror Tingvall

Den nya utrustningen möjliggör mätning av däckbuller på ett av bilens däck som placeras på en roterbar trumma. Genom olika typer av akustiska åtgärder ges en ljud- och vibrationsmiljö för mätningar av däckbuller i hastigheter upp till 300 km/tim. Mätningar sker både i bilen och utanför bilen under förhållanden som motsvarar ljudutbredning i fritt fält. Slutligen finns det ett särskilt intresse att kunna variera trummans yta och dubbdäckens egenskaper för att representera olika vägförhållanden som är typiska för nordiska förhållanden.

I media

Örjan Johansson

Örjan Johansson, Professor tillika ämnesföreträdare

Telefon: 0920-491386
Organisation: Teknisk akustik, Drift, underhåll och akustik, Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Taggar