Hoppa till innehållet
Tommie Lögdahl
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Han kom på sin vinnande affärsidé i duschen

Publicerad: 17 september 2020

En dag för tre år sedan när Tommie Lögdahl stod i duschen slog det honom hur mycket plastförpackningar som förbrukas i badrummet. ”Det är inte hållbart”, tänkte han och började spåna på en refill-flaska för tvål och schampo. Sedan dess har den tidigare studenten vid Luleå tekniska universitet tagit emot en rad priser för sin affärsidé och innovation, senast från stiftelsen SKAPA.

–  Sedan jag var liten har jag tyckt om att uppfinna saker. Det häftiga med företagande är att det skapar fantastiska möjligheter att göra världen lite bättre, säger Tommie Lögdahl, alumn från högskoleingenjörsprogrammet i teknisk design vid Luleå tekniska universitet, som nu lanserar varumärket Nowa Drops.

Hans innovation är ett pulver som konsumenten tillsätter i en påfyllbar flaska tillsammans med kranvatten. Efter tio sekunder blir lösningen flytande tvål.

–   På så vis elimineras inte bara problemet med plastskräp utan också de onödiga, och miljöskadliga, transporterna av vatten jämfört med flytande hygienprodukter som till största del består av vatten, förklarar Tommie Lögdahl.

Kompanjon i Amsterdam

Han har fått hjälp av ett företag i Amsterdam med att utveckla sin prototyp till en fungerande produkt. Det finns ett hållbarhetstänk i hela produktionskedjan. Pulvret är framtaget av naturliga råvaror med målet att göra minimal påverkan på ekosystemet under såväl tillverkningsprocessen som efter användning. Till och med paketet, i vilket pulvret levereras till kunderna per post, är nedbrytbart i vanligt vatten.

–  Vd:n för företaget såg potentialen att förändra och förbättra en traditionell bransch och gick in som delägare i mitt aktiebolag. Det startade jag i början av 2019 för den kvarts miljon kronor jag fick i samband med att jag kom på tredje plats i Swedbanks tävling, ”Rivstart 2018” som belönar hållbara affärsidéer som bidrar till ett bättre samhälle.

SKAPA-talang Norrbottenhis 

I september i år mottog Tommie Lögdahl priset SKAPA-talang Norrbotten för unga innovatörer. SKAPA bildades till minne av Alfred Nobel och bakom stiftelsen står bland annat Stockholmsmässan, Svenska Uppfinnareföreningen, Almi och Vinnova.

–  Det känns jätteroligt att ha blivit utnämnd till årets regionala SKAPA-talangpristagare! Det är lite av en kvalitetsstämpel och ett intyg på att vi är på rätt väg.

Redan 2017 erhöll Tommie Lögdahl sitt första pris då hans idé rankades som en av det årets 20 mest lovande affärsidéer i Sverige av Venture Cup Business IDEA. Det sporrade honom att året därpå söka till Arctic Business acceleratorprogram där han fick lära sig att pitcha idén inför potentiella investerare samt hur man går till väga för att testa om en idé är ekonomiskt gångbar.

Förblev Luleå trogen

Egentligen hade han tänkt att flytta till Stockholm eller Göteborg för att hitta jobb som ingenjör när han blev klar med studierna. Men i samma veva som han fick kontakt med Arctic Business och LTU Business började han få snurr på sin affärsidé och träffade en tjej i Luleå, som nu också jobbar i företaget.

–  Kärleken och närheten till naturen gjorde att jag blev kvar, men beslutet att stanna påverkades också av att jag hade byggt upp ett affärsnätverk här i Luleå. Jag utgick därför ifrån att jag hade större chanser att lyckas med min affärsidé här än i en annan stad.

Han har fått hjälp av Inkubatorn Go Business att utveckla sin affärsidé. Go Business var till stor hjälp med att etablera kontakten mellan Tommie Lögdahl och företaget i Nederländerna. I november kommer han tillsammans med sin holländske partner att initiera en crowdfunding-kampanj då intresserade erbjuds möjligheten att köpa produkten i förväg. Produkten beräknas dimpa ner i de första kundernas brevlådor kring årsskiftet.

Drömmen om att starta eget har alltid funnits hos Tommie Lögdahl. Inspirationen kommer från föräldrarna som driver familjeföretag med tandläkarpraktik i Ånge. Även hans syster och några kusiner är företagare.

–  Som företagare är mina två stora drivkrafter nyfikenhet och att få bidra till att utveckla ett hållbart samhälle. Vi är många unga idag som vill göra världen lite bättre för oss som lever idag utan att den ska bli sämre för kommande generationer.