Hoppa till innehållet
Hedersdok grupp.jpg
Tre av de nya hedersdoktorerna vid Luleå tekniska universitet Tore Lundmark, chefskonstruktör Ramböll, Eva Karlsson, VD SKF Sverige AB och Benny Andersson, världsberömd musiker och kompositör. Foto: Leif Nyberg.

Hedersdoktorerna bjöd på ögonblick ur livet

Publicerad: 9 november 2012

Det blev en härlig spännvidd när de fyra hedersdoktorerna vid Luleå tekniska universitet höll sina traditionella föreläsningar. Åhörarna fick börja med att ge sig ut på en resa som gick över Sveriges alla stålbroar, med start längst upp i norr.

Tänk att som en av de nya hedersdoktorerna, Tore Lundmark bila genom Sverige, och åka över bro efter bro och samtidigt känna att ja, den här har jag faktiskt varit med om att konstruera, och den här och den här. Att vara gift med en expert på stålkonstruktioner och brobyggen innebär många brostopp när man bilar genom Sverige.

– Alldeles för många tycker min fru, även om broarna ofta ligger vid natursköna platser. Men visst är det roligt att ha fått jobba med något som är så bestående. Det är få yrkesgrupper som har det så, sade Tore Lundmark.

Tore Lundmark som är chefskonstruktör på konsultföretaget Ramböll har under hela sitt yrkesverksamma liv ägnat sig åt stålkonstruktioner. Han har arbetat i Köpenhamn med Öresundsbron och har tillsammans med Luleå tekniska universitet varit inblandad i flera EU-projekt.

Hans föreläsning ”30 år med stålbroar” började i norra Sverige med bland annat  Hedenbron i Boden.  Han tog oss därefter med över den första samverkansbron, i modernt snitt i Sverige som byggdes med svetsbultar. Därefter tog han publiken vidare över olika vattendrag i Sverige såväl på järnvägsbroar och broar för biltrafik.

– Det är hedersamt att bli hedersdoktor. Det  känns som ett erkännande av vad vi håller på med på Ramböll. Samarbetet med Luleå tekniska universitet är värdefullt. Det är lätt att få tag i kompetent personal genom alla som utbildar sig på Luleå tekniska universitet och dessutom får vi hjälp med problemlösning via forskning på Luleå tekniska universitet, sade han.

Margareta Kempe.jpg
Filosofie hedersdoktor vid Luleå tekniska universitet, Margareta Kempe

När nya filosofie hedersdoktorn Margareta Kempe höll sin föreläsning ”Ljud, oljud och tystnad” blev det alldeles lugnt i salen. Det var som om åhörarna gick ner i varv, när hon i ord målade upp sina personliga bilder av ljud i ett samhälle där ljud kanske är på väg att försvinna för mängden oljud. Hon fyllde genom sitt berättande åhörarsalen med ljudet av aspar som prasslar, fötter på en grusgång, regnet som lugnande smattrar mot ett sovrumsfönster, glädjen i den värmländska dialekten, den trygga norrländskan och  finlandssvenskan som nog värmer mångas hjärtan.

Och så berättade hon om en mycket speciell kväll, med en särskild typ av ljudupplevelse. Det var när hon en sommarnatt blev varse ett musikaliskt möte mellan skönsjungande koltrastar och den världsberömda nya zeeländska operasångerskan Kiri Te Kanawa, på en utomhuskonsert i Sverige. För varje sjungen fras av sopranen, föll koltrastarna i parken in och svarade med sina melodier. Fåglarna hade väckts av den vackra sången. 

Nya teknologie hedersdoktorn Eva Karlsson, VD för SKF Sverige AB berättade om sin karriär som tog sin början på SKF i Göteborg och om några av de ledord hon haft med sig på vägen i sitt yrkesliv som tydlighet, lyssna, återkoppla, energi och resultat. Själva grunden för henne i hennes karriär, har varit, att göra aktiva egna val.

Hon började sin bana i en extremt mansdominerad arbetsmiljö och har dessutom haft uppdrag där hon ansvarat för samarbete på globalnivå inom SKF, vilket har krävt ett ledarskap där det kunnat dröja mellan gångerna när hon träffat personerna som ofta varit seniora. Trots kulturella skillnader valde hon i det sammanhanget att våga ställa den fråga, hon alltid tidigare gjort som arbetsledare på hemmaplan, nämligen att vid sidan av de rent produktiva frågorna, undra. Och hur har du det? Och din enhet? Det blev en framgång även på global nivå trots åldersskillnad, kunskapsskillnad och kulturella skillnader.

– De tyckte det var bra. Oavsett vem du är behöver du den typen av direktkontakt, sade Eva Karlsson.

När hon talade om sin studietid på Luleå tekniska universitet blev hon mycket rörd och sade att hon fick med sig en viktig verktygslåda härifrån, som hjälpt henne mycket i yrkeslivet.

­- Jag blev väldigt överraskad och otroligt stolt över att bli utsedd till hedersdoktor. Det gäller både på det personliga planet och för SKF. Det är en ära, sade Eva Karlsson.

IMG_4807.JPG
Benny Andersson fick skriva många autografer till studenter på Luleå tekniska universitet

Så var det dags för Benny Andersson, som också utsetts till ny Hedersdoktor vid Luleå tekniska universitet att hålla sin föreläsning. Han berättade att musiken i hans liv kom via hans pappa och farfar som båda spelade dragspel. Farfaderns mer traditionella dragspelsmusik föll honom särskilt i smaken och redan som liten lärde hans sig spela Där näckrosen blommar. Sedan den dagen har han spelat musik varje dag. Ganska tidigt fick han en högst personlig känsla, att det här med musik, det var han bra på.

Den första milstolpen i hans karriär var: Sunny Girl, som han skrev för Hep Stars och som spelades in 1966. Då var Benny Andersson 20 år.

– Jag kände att jag hade kontakt med det jag gjorde. Det var en helt underbar känsla. Jag satt i en gympasal i Kungsbacka och låten Sunny girl, som jag fortfarande tycker är bra faktiskt, gick upp i tio i topp. Jag lipade lite faktiskt och tänkte, att det här nog är min framtid, sade han.

Sunny girl betecknar han som sin första musikaliska milstolpe, den andra när ABBA blev till, därefter när Polar Studio byggdes – 76, så kom Chess som blev en milstolpe och sedan Kristina från Duvemåla. Skivan ”Klinga mina klockor” med Orsa spelmän som han gjorde mot mångas inrådan,blev en framgång.  Den släpptes 1987 och var det första studioalbumet av Benny Andersson. Inspelningarna gjordes i Berwaldhallen och i Polar Studios i Stockholm

Mitt under sin föreläsning på Luleå tekniska universitet bjöd så Benny Andersson på 7,5 minuter långt ljudklipp med musik han själv blir inspirerad av. Det var bara för åhörarna att luta sig tillbaka, och njuta.

– Musik som talar direkt till magen, det är där man vill hålla sig.  Ibland blir det bara skit när man skriver men så dyker det upp fyra takter som talar till mig. Det märker jag direkt , tack och lov. Det är ju urvalet jag gör som andra hör sedan.  Men jag vet inte riktigt hur allt det här det går till och jag får nöja mig med det, så det får nog ni också, sade Benny Andersson finurligt.