STEM ML
19 oktober 2018: iMuSciCA presenterades för elever, lärare, journalister och musiker under ett event i Fontaine. Nu finns möjligheten att uppleva konserten i Luleå. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Klassisk musik möter modern teknik

Publicerad: 22 februari 2019

En klassisk konsert med traditionella instrument i kombination med ny teknik och spektakulära visualiseringsmetoder. Luleå tekniska universitet står värd för en modern och ovanlig konsert i Kulturens hus, March 2nd, 19h.

Konserten är en del av EU-STEAM 2019 European Workshop on Technologies for STEAM Education and Human Learning, en workshop som arrangeras vid Luleå tekniska universitet och av forskargruppen EISLAB-maskininlärning. Konserten suddar ut gränserna mellan vad som är musik och vad som är teknik.

– Vi har 3D-interaktion med virtuella instrument, det vill säga Kinect och Leap motion-interaktion för gitarr, trummor och xylofon. Men också avancerad teknik för visualisering av ljud, säger Marcus Liwicki, professor i maskinlärning.

Konserten består av tre delar. Under den första delen spelas klassisk musik av  professionella, internationella musiker. Sedan spelar Stefan Östersjö, professor i musikalisk gestaltning vid Luleå tekniska universitet, jazz tillsammans med deltagare i iMuSciCA. Slutligen utför samtliga musiker improvisationer med alla funktioner i iMuSciCA.

Konstformer för lärande

iMuSciCA är ett projekt som syftar till att stödja ungdomar att via konstnärliga ämnen nå bättre resultat inom så kallade STEM-ämnen, det vill säga fysik, geometri, matematik och teknik. När människor arbetar med STEM-ämnen används den vänstra halvan av hjärnan och inlärningen drivs av logik. Vid konstnärliga aktiviteter däremot används höger sida av hjärnan vilket främjar kreativ problemlösning.

– Problemlösning är en av de viktigaste kompetenserna för 2000-talets arbetsmarknad och därför är STEM-utbildning ett nödvändig sätt att förbereda ungdomar för framtiden. iMuSciCA är ett banbrytande tillvägagångssätt, musik används för att främja kreativitet och djupinlärning, säger Marcus Liwicki.

– Det är alltid fascinerande när olika discipliner möts och det kan bidra till att vi får massor av nya idéer. STEAM-undervisning i sig är intressant eftersom eleverna lär sig se sambandet mellan ämnena och hur allt hänger ihop. Dessutom ger det mig en möjlighet att visualisera vårt arbete, att skapa en djupare förståelse av modeller, nätverk och hur man engagerar allmänheten för vår forskning.

Kontakt

Marcus Liwicki

Marcus Liwicki, Professor tillika ämnesföreträdare

Telefon: 0920-491006
Organisation: Maskininlärning, EISLAB, Institutionen för system- och rymdteknik
George Nikolakopoulos

George Nikolakopoulos, Professor

Telefon: 0920-491298
Organisation: Reglerteknik, Signaler och system, Institutionen för system- och rymdteknik

Taggar