Centek vid Luleå tekniska universitet
Projektet "Dags att designa Norrbotten" tar sig an åtta nya kommuner i Norrbotten. Foto: Centek

Konsten att designa en kommun

Publicerad: 26 februari 2014

Hur kan design göra våra kommuner mer attraktiva? Det är en fråga som åtta kommuner i Norrbotten kommer att arbeta med under året genom destinationsdesignprogrammet Dags att designa Norrbotten, som drivs av Centek vid Luleå tekniska universitet.

Från varje kommun deltar två personer, i de flesta fall kommunchef och näringslivschef. Vid första träffen som hölls i Älvsbyn nyligen, fick deltagarna kunskap om arkitekturens och designens betydelse och de fick även gå ut och syna centrum - byggnader, skyltar, infarter och belysning.

– Det var värdefull information vi fick. De flesta var överens om att vi borde ta tillvara på de tidstypiska 50-talshusen och även de gamla neonskyltarna på gågatan men att det finns en stor potential att göra en riktigt mysig handelsgata i centrum. Deltagarna ansåg också att torget framför kommunhuset borde göras mer välkomnande, säger Pär Jonsson, näringslivschef i Älvsbyns kommun. 

En viktig del i programmet är att deltagarna får resa runt och granska varandras kommuner. Med hjälp av utomstående ögon blir respektive kommun varse om vilka åtgärder som kan göras för att höja upplevelsen.

– Destinationsdesign handlar just om upplevelsen av en plats. Genom att stimulera alla våra sinnen, förhöjs upplevelsen, säger Helena Jönsson, projektledare för Dags att designa Norrbotten. 

Men destinationsdesign handlar också om att lyfta fram en plats historia, kultur och traditioner genom design och arkitektur. Målet är att skapa en röd tråd i både centrumbebyggelsen och i presentationen av kommunen för att kommunen ska bli mer attraktiv. Helt enkelt en bättre plats att vistas, verka och växa i.

– Processen har visat goda resultat i Norrbotten, men går att applicera på vilket område som helst, menar Helena Jönsson.

Med hjälp av erfarna konsulter får deltagarna insikter om hur design och arkitektur kan förstärka en kommuns identitet.  Två av dem är Mats Öhman i Luleå, med flerårig erfarenhet av utveckling av kommuner och turistanläggningar och Olle Lundberg, industridesigner i Stockholm, som har arbetat med destinationsdesign i över tio år, bland annat i Åre. Nu kommer representanter från Arvidsjaur, Boden, Kalix, Kiruna, Luleå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå att gå programmet. Sedan tidigare har de övriga sex kommunerna i länet deltagit i "Dags att designa Norrbotten". Programmet har fått stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt och framgångsfaktorn har varit att sätta användaren, dvs invånaren och även besökaren i fokus. 

– Invånarna är de bästa ambassadörerna för en kommun och en region. Om invånarna trivs och är stolta över sin bygd kommer besökare och investerare snart efter, säger Helena Jönsson.

Text och bild: Centek vid Luleå tekniska universitet.

Designa Norrbotten