Hoppa till innehållet

Kungligt besök på universitetet

Publicerad: 27 september 2021

Kungen och drottningen besökte under måndagen Luleå tekniska universitet. De fick träffa studenter, lärare, forskare och rektor för att höra hur pandemin påverkat studier och undervisning. Både vad gäller utmaningar, men också för att se goda exempel – som den självkörande skogsmaskinen som forskare och studenter kunnat fortsätta utveckla digitalt.

Kungaparet har under två dagar varit i Norrbotten. Dels med anledning av att Piteå och Luleå båda firar 400 år – kungen lyfte i sitt tal i Stadsparken i Luleå också fram det faktum att universitetet fyller 50 i år – och dels för att få en inblick i pandemins konsekvenser på regionen.
Kungen och drottningen har bland annat träffat företagare och besökt Sunderby sjukhus, men ville också fördjupa sig i pandemins påverkan på utbildning.
Under besöket på Luleå tekniska universitet fick de möta rektor Birgitta Bergvall-Kåreborn, universitetslektor Erik Elfgren, avdelningschef Jennie Hägg-Wilhelmsson och Luleå studentkårs ordförande Amanda Jonsson, samt Luleå kommuns skolchef Maarit Enbuske. 

Intresseväckande samtal

I samband med samtalet om pandemins påverkan på högre utbildning och på grund- och gymnasieskolan kom många frågor från kungaparet. Drottning Silvia undrade bland annat hur studenterna hade upplevt att inte kunna träffas under pandemin och utbyta idéer och diskutera.
Amanda Jonsson beskrev att många studenter känt sig ensamma under pandemin, men att många också upplevt fördelar med distansundervisning och distanstentor.

Jennie Hägg-Wilhelmsson berättade att universitetets kuratorer och hälsovägledare fått gå en "första hjälpen-kurs" i psykisk hälsa för vuxna och ungdomar för att lättare kunna göra bedömningar av studenters psykiska hälsa så att de får rätt hjälp.
– Men vi satsar också på våra studenters fysiska hälsa och erbjuder nybörjargrupper inom löpning och gruppträffar där vi hjälper våra studenter med deras fysiska aktivitet, ger kostråd och inspiration kring deras fysiska hälsa.

Erik Elfgren beskrev utmaningarna när all undervisning och alla tentaskrivningar inom loppet av några dagar ställdes om, och hur det var att som lärare undervisa 500 studenter digitalt, när han varken kunde se eller prata direkt med dem. Samtidigt fick undervisningsformen en oväntad positiv effekt.
– Fler studenter vågade ställa frågor än tidigare, i och med att det kunde göras anonymt.

Öppnar dörrar internationellt?

Kungen undrade om den ökade distansundervisningen kanske också öppnat dörrar för att samarbeta med föreläsare från andra länder.
I och med att universitet runtom i världen nu kan distansundervisning kommer det bli enklare att samarbeta kring utbildningar, menar rektor Birgitta Bergvall-Kåreborn.  

I mötet med kungaparet framhöll hon alla som hjälpt till under pandemin för att snabbt ställa om undervisning och tentamen. Hon lyfte även att universitetets studenter och studentkårer tagit pandemin på stort allvar och följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer, vilket hon tror är en anledning till att Luleå tekniska universitet inte haft någon klusterspridning.

Arbete som fortgått under pandemin

Innan kungaparet lämnade Luleå fick de också en förevisning av den självkörande skogsmaskin som tagits fram på universitetet. Ett viktigt syfte med autonom teknik är att skapa ett för människa och natur mer hållbart skogsbruk och jordbruk. Vidareutvecklingen av maskinen har fortgått som planerat under pandemin, men digitalt.
Professor Magnus Karlberg leder arbetet, som även involverar studenter från civilingenjörsprogrammet i maskinteknik. Magnus Karlberg och studenterna Erik Arvidsson, Liam Johansson, Raneem Kamly och Hampus Lindholm Bergman fick många intresserade frågor av kungaparet när de demonstrerade maskinen för dem. Studenterna kunde bland annat berätta om det aggregat för automatiserad skogsplantering som de arbetar med under pågående kurs.

 

Text: Katarina Karlsson och Sofia Stridsman