Fotograf: Luleå tekniska universitet
Metanolbilen som kör på en blandning av metanol tillverkade av svenska skogsrester och bensin har körts ända ner till Göteborg. Fotograf: Luleå tekniska universitet

Metanolbilen från Luleå inbjuden till Göteborg

Resan ”Luleå-Stockholm med skogen i tanken” som gjordes för ett år sedan av den uppmärksammade metanolbilen från Luleå tekniska universitet, har nu utökats med sträckan Luleå-Göteborg. LTU fick en inbjudan att medverka med metanolbilen vid den internationella konferensen Advanced Biofuels Conference i Göteborg 17-19 maj, och bilen kördes 1250 km ner till västkusten.

– Det är så klart jätteviktigt att vi medverkar vid den här konferensen och otroligt roligt att vi fick inbjudan, säger Fredrik Granberg, projektledare vid  energiteknik, Luleå tekniska universitet och platschef vid forskningsanläggningen LTU Green Fuels.

Konferensen i Göteborg anordnas av Svenska bioenergiföreningen i samarbete med IEA Bioenergy och har omkring 150 deltagare från omkring 25 länder. Det är politiker, forskare och industrirepresentanter på plats.

När metanolbilen kördes sträckan Luleå-Stockholm förra året av energiprofessor Rikard Gebart och Fredrik Granberg, vid Luleå tekniska universitet, var det första gången i världen som en E85 anpassad personbil testkördes på en blandning av bensin och svensktillverkad förnybar metanol, av skogsrester. Resan blev lyckad och fick stor uppmärksamhet.

– Metanolbilen har undersökts av ett motorlaboratorium vid Lunds universitet och en rapport är snart klar, säger Fredrik Granberg.

Nu har resan med metanolbilen gjorts ända från Luleå till Göteborg. Metanolen som bilen går på är tillverkad av skogsrester vid Luleå tekniska universitets pilotanläggning, Green Fuels. Fredrik Granberg berättar att många på konferensen har frågat om anläggningen verkligen finns kvar efter beskedet om hotad nedläggning. Det gör den. Den är kallställd men redo att startas upp för genomförande av nya projekt.

– Den här gången har jag kört metanolbilen på M50 ( 50% metanol blandat med 50 procent 95 oktan) under större delen av sträckan och slutligen M56 utan några tecken på problem. Jag tankade upp då jag åkte och tog med ett par dunkar ren skogsmetanol för utblandning med bensin på vägen. Då den drar betydligt mindre (ca 1,1 l/mil) utan det släp som medtogs vid resan till Stockholm, så fick jag det att gå ihop och har ca 1/4 tank kvar nu när jag är framme, säger Fredrik Granberg.

Fotograf: Luleå tekniska universitet
Metanolbilen parkerad utanför pilotanläggningen Green Fuels som står redo att tas i drift. Fotograf: Luleå tekniska universitet

Skogsresterna som Luleå tekniska universitet använder i sin anläggning Green Fuels för att ta fram metanolen är i huvudsak som svartlut men även som en blandning mellan svartlut och pyrolysolja. Rikard Gebarts forskarteam anser att om man använder en kombination av olika typer råmaterial och processer på ett smart sätt så går det att fasa ut alla fossila drivmedel i Sverige.

– Med metanol tillverkad av svensk skogsråvara i Sverige i kombination med förnybar el så kan vi gå från 100 % beroende av importerade drivmedel till 100 % självförsörjande i Sverige, säger Rikard Gebart.

Taggar

Sidansvarig och kontakt: Katarina Karlsson

Publicerad: 19 maj 2017

 

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vår forskning bedrivs i nära samarbete med företag som Bosch, Ericsson, Scania, LKAB, SKF och ledande internationella universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,6 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 700 anställda och 15 000 studenter.

 

Luleå tekniska universitet • 971 87 Luleå • Organisationsnummer: 202100-2841 • Telefon: 0920 49 10 00 • Fax: 0920 49 13 99 • Studenttorget: 0920-49 20 00
E-post allmänna ärendenFrågor om studier • Om webbplatsen  • © Luleå tekniska universitet 2017