Kamal Mohamed, Elin Caiman och Muhammed Afaneh är tre studenter vid Luleå tekniska universitet som tillhör Ingenjörer utan gränser. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Studenter ordnar skolmiljö i Tanzania

Publicerad: 12 maj 2015

Organisationen Ingenjörer utan gränser har en studentgrupp på Luleå tekniska universitet som håller på med ett volontärprojekt i Tanzania. Det går ut på att hjälpa föräldralösa barn och barn i behov av särskilt stöd i landet till en bra skolmiljö. Det gör studenterna genom att bidra med sina kunskaper från utbildningen till civilingenjör.

När jag var med och startade föreningen här på universitetet så tyckte jag väl överlag att det är för lite fokus på att man kan hjälpa till ideellt som ingenjör. Det finns så mycket man kan göra och om man bidrar lite så kan det bli fantastiskt bra, säger Elin Caiman som studerar industriell ekonomi vid Luleå tekniska universitet och har tidigare även varit volontär i Afrika.

Studenterna samarbetar med den ideella föreningen CCY Caring from Childhood to Youth, grundad av några svenska kvinnor som är verksamma i bergsbyn Bumilayinga i centrala Tanzania. Där har man byggt ett barnhem, skola och ett daghem för föräldralösa barn och för barn med behov av särskilt stöd. Här kommer studenternas kunskaper in i bilden.

 

Hus i byn Bumilayinga, Tanzania
Hus som ska saneras och isoleras. Foto Linnea Öhman

– Jag fick kontaktuppgifter till en av tjejerna som jobbar där nere och därifrån började vi diskutera vad de har för behov och då hittade vi tre punkter där vi kan hjälpa till, säger Kamal Mohamed som är projektledare och studerar till Civilingenjör väg- och vattenbyggnad vid universitetet.

Att sanera byggnadernas träkonstruktioner från termiter med hjälp av saneringskonsulter är en av punkterna som studenterna föreslagit, en annan handlar om störande ljud. De nybyggda skolorna har försetts med plåttak vilka under extrema regnperioder orsakar mycket störande buller när regnet smattrar på taket. Det stör barnen när de ska sova då de bor på skolan och på lektionerna då de får undervisning.

– Vad vi kommer att göra är att lägga träfiberskivor invändigt för att dämpa ljudet, säger Muhammed Afaneh, även han student vid universitetet.

Pump som används i Tanzania. Foto Xylem
Flyttbar pump som barn i Tanzania ska få lära sig använda är ett av förslagen från studenterna. Foto Xylem

En annan åtgärd som studenterna planerar att hjälpa till med är att säkra en befintlig, handgrävd, brunn. Den ska grävas djupare och stabiliseras med betong. Därefter ska en specialdesignad pump (Saajhi stepping pump) installeras.

– Brukaren trampar flera gånger på pedalen så att vatten trycks upp och detta kan man använda för att bevattna jordbruket. Det finns ett mekaniskt filter som avskiljer partiklar, och dessutom är den flyttbar. Vi har även en tanke att barnen kan undervisas om hur man odlar och hur pumpen används, säger Kamal Mohamed.

Två av studenterna i gruppen har ambitionen att resa ner till Tanzania till hösten och just nu är det sponsring som står i fokus. Pengar söks från olika företag och så arrangerar studentgruppen egna aktiviteter för att samla in pengar. En annan ambition inom projektet är att det ska bli en del av utbildningen.

– En förhoppning inför framtiden är att man ska kunna ha ett sådant här projekt och faktiskt kunna göra det till någonting som blir en del av utbildningen så att vi till exempel kan få 7,5 högskolepoäng för ett sådant här projekt, säger Elin Caiman.

Taggar