Pokemon_go_LTU
Studien ska även titta på hur vinter och kyla påverkar spelandet av Pokémon Go. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Pokémon Go´s succéfaktorer studeras

Publicerad: 6 december 2016

Under juli månad laddades Pokémon Go ned 100 miljoner gånger. Nu ska en forskargrupp undersöka vad som gör spelet så populärt för att använda kunskapen i vidare studier av barns fysiska aktivitet och spelifiering. Även hur faktorer som vinter och kyla påverkar ett spel som Pokemon Go ska undersökas.

– Genom att undersöka de erfarenheter som finns av att spela Pokémon Go kan vi fånga de komponenter som gör att man fortsätter spela och överföra denna kunskap till ett projekt som främjar aktiva skoltransporter, säger universitetslektor och fysioterapeut Anna-Karin Lindqvist, hälsa och rehabilitering vid Luleå tekniska universitet.

– Studien kommer att genomföras i Luleå och vi är även nyfikna på hur årstider med vinter och kyla kan påverka ett spel som Pokemon Go, säger universitetslektor och fysioterapeut Stina Rutberg, hälsa och rehabilitering vid Luleå tekniska universitet.

Spel för öka fysiska aktiviteten

Fysisk aktivitet har flera hälsofördelar för barn. Genom att motivera barn att gå eller cykla till skolan nås lättare rekommendationerna av 60 min daglig fysisk aktivitet. Användning av teknik, som dator eller mobiltelefon, kan vara en bidragande orsak till inaktivitet, men spel och spelifiering har också en stor potential att påverka barns motivation och inlärning.

Pokémon Go lanserades inte för att öka den fysiska aktiviteten och ändå har det motiverat spelare att bli mer fysiska aktiva. Kunskapen som samlas in under projektet kommer att ge en uppsättning rekommenderade spelifiering koncept och kombinationer som kan tillämpas på andra typer av applikationer avsedda för samma målgrupp.

– Spelet är relativt nytt och det finns begränsat med forskning på dess hälsoeffekter genom ökad fysisk aktivitet, men att använda utmärkelser eller att vilja nå en ny nivå kan vara en möjlighet att inspirera och motivera till ett hälsosamt beteende, säger biträdande professor Josef Hallberg, datavetenskap vid Luleå tekniska universitet.

Pokémon Go är ett spel som förstärker verkligheten, så kallat augmented reality, med datorgenererade sinnesintryck som ljud, grafik och data. Eftersom verkligenheten förstärks finns det vissa risker med att bli ouppmärksam på sin omgivning under tiden man spelar spelet och därför kommer även eventuella risker lyftas i detta projekt.

Studie med fokusgrupper

I projektet kommer data att samlas in från fokusgrupper med barn i åldern 7-12 och deras föräldrar som har erfarenheter från att spela Pokémon Go.

Projektet kommer att öka samarbetet på universitetet, men även internationellt. Resultaten ska diskuteras med en forskargrupp som leds av professor Darla Castelli på University of Texas at Austin, UT, USA, som har världsledande kompetens inom utveckling och genomförande av skolbaserade interventioner för att främja fysisk aktivitet och spelifiering.

I media:

Taggar