Hoppa till innehållet

Examensarbete i teknisk design utvecklar rennäringen

Publicerad: 29 juni 2021

Lisa Eliasson och Hatharat Silawiang, som båda pluggar teknisk design, har utvecklat en digitaliserad, effektivare och mer hållbar metod för att märka renkalvar. – Vi har förenat traditionella metoder och modern teknik för att nå en hållbar lösning, säger Hatharat Silawiang.

Under sitt examensarbete har Lisa Eliasson och Hatharat Silawiang jobbat tillsammans med Sattajärvi sameby och tagit fram ett helt nytt koncept för att märka renkalvar, det vill säga då renskötarna ska identifierar vem som äger vilka renar. I dag sker arbetet genom manuellt räknande och anteckningsbok. Hatharat Silawiang förklarar:

– Varje kalv får en nummerbricka hängd runt halsen. När kalven sedan följer sin mamma, vajan, antecknar renskötarna brickans siffra och vajans renmärke i en bok. Sedan märks kalvarna upp enligt listan i boken, det är ett tidskrävande och tröttsamt arbetssätt för både renarna och renskötarna.

Modern lösning

Studenternas uppdrag var att hitta ett alternativ till dagens kalvmärkning baserat på modern teknik. De har arbetat med användarcentrerad design med utgångspunkt i flera intervjuer med renägare och uppdragsgivare. Resultatet blev en lösning bestående av RFID-taggar, det vill säga en tagg som kommunicerar med ett chip, automatiserad koppling mellan kalv och vaja och en databas med information om renarna.

– En automatiserad koppling och en gemensam databas kan inkludera fler i processen och skapa större transparens mellan samebymedlemmar. En effektivare process kan också bidra med mindre stress och påfrestning för renarna, säger Lisa Eliasson.

Hatharat Silawiang fyller i:

– Vi har förenat traditionella metoder och modern teknik. För att nå en hållbar lösning har vi haft renarna och användarna i fokus. Det är viktigt att tekniken anpassas till människan och djurens beteende och välmående, inte tvärtom.

Skarpt projekt

Hatharat Silawiang och Lisa Eliasson har gjort sitt examensarbete inom ramen för forskningsprojektet AA3D. Att som studenter jobba skarpt i ett riktigt projekt, tycker båda har varit otroligt lärorikt.

– Vi visste ganska lite om rennäring före vi påbörjade arbetet. Att vi med hjälp av produkt- och tjänsteutveckling som vi lär oss på utbildningen, kan bidra till utveckling av kalvmärkning, visar att alla kan bidra. Vi har lärt oss att nära kommunikation med användaren, att våga tänka nytt och att ta emot hjälp, kan leda till riktigt goda resultat, säger Lisa Eliasson.

Hur har examensarbetet påverkat er syn på utveckling och innovation?

– Att det är viktigt att våga ta med helt galna idéer långt in i utvecklingsprocessen. En idé kanske inte är rimlig just nu, men kan ändå bidra till den slutliga lösningen. Och att det finns stora fördelar med att dela upp en process i delmoment. Då kan komplicerade förändringar bli mer hanterliga, säger Hatharat Silawiang.

Detta videoklipp har blockerats på grund av dina cookie-inställningar.
Acceptera marknadsföringscookies eller se videoklippet på Youtube.