Före detta student prisad i Los Angeles

Publicerad: 23 april 2019

Philip Engström studerade på programmet datorgrafik (i dag visuell gestaltning – digital design) mellan åren 2013-2016. Nyligen var han del i ett team som prisades på den årliga VES-galan i Los Angeles där branschen utser årets bästa visuella effekter.

– Det känns fantastiskt! Det var en otroligt stor ära att få stå på scenen framför så många skickliga artister och industriproffs som man själv sett upp till under en längre tid, säger Philip Engström som i dag jobbar som Lighting Supervisor på företaget Important Looking Pirates i Stockholm. 

Utmärkelser från VES (The Visual Effects Society) rankas bland många i branschen som mer prestigefyllt än att vinna en Oscar inom visuella effekter.

– Det som gör dessa så åtråvärda är att det är priser dedikerat enbart till visuella effekter. Det är endast folk inom industrin som är medlemmar i The Visual Effects Society och därför också bara de som får rösta. På så sätt försäkras man om att bidraget som vinner gör det för att hantverket är bäst i den kategorin och inte för att filmen eller serien är mer populär hos tittarna, berättar Philip Engström.

Hantverk före popularitet

Arbetsgruppen som Philip Engström tillhör vann kategorin “Outstanding Created Environment in an Episode, Commercial, or Real-Time Project” för arbetet med miljön kring det kraschade rymdskeppet Jupiter 2 i Netflixserien Lost in Space.

– Större delen av miljön som ses utanför rymdskeppet har vi skapat i CG. För just detta bidrag så fokuserade vi på delen där Jupiter har kraschat ner och sedan sjunker ner under vattenytan. På grund av svårigheterna med att filma under vatten är nästan allting i sekvensen gjort i datorn, med undantag av skådespelarnas ansikten i vissa klipp. Att få ljuset och känslan under vatten att kännas realistiskt är en tuff uppgift, och förde med sig många utmaningar för alla inblandade, säger Philip Engström och minns en utvecklande arbetsprocess.

– Det var en rejäl upplevelse! Vi hade nöjet att få jobba mot en kund med stora visioner och en enorm tillit till oss kreatörer, vilket innebär att vi fick relativt fria händer att göra vad vi trodde skulle bli den bästa bilden.

Hur upplevde du din tid på Luleå tekniska universitet i Skellefteå?

– Den var väldigt bra. Vi hade en riktigt bra klass med många likasinnade personer som hjälpte till att pusha varandra. Lokalerna och utrustningen gav studenterna det som de behövde för att göra sitt arbete. En bra sak var att man hade tillgång till klassrummen och sin arbetsstation 24 timmar om dygnet, varje dag.

När du ser tillbaka på din utbildning, vad var det viktigaste du lärde dig?

– En av de viktigaste sakerna jag lärde mig var att kunna släppa allt vad ego och prestige heter. Du jobbar ofta i grupp i skolan, och alltid i grupp i arbetslivet, och måste på så vis se ditt arbete som en del av processen som ni gemensamt försöker ta så långt som det bara går. Att kunna ta kritik och feedback på ett bra sätt är otroligt viktigt. Det är ingenting personligt med det, utan bara åsikter för att lyfta ert arbete till nya höjder.

Har du några tips till den som funderar på att läsa visuell gestaltning – digital design?

– Det här är en bransch som kräver lite mer av individen, speciellt för att ta sig in i den. Det är en bransch som inte går på betyg utan istället söker man jobb med sin showreel. En kortare video där man visar upp det bästa sakerna man har gjort. Skolan hjälper dig lära dig grunderna i alla discipliner såsom animation, modellering, texturering med mera, men det är upp till dig själv att dyka djupare och bli bättre på det som just du vill göra. Med det sagt så kan alla gå hur långt som helst, det är bara viljan som krävs!

 

Taggar