Gradshow lockade storföretag

Publicerad: 16 mars 2018

Några av världens största företag inom visuella effekter och tv-spel besökte Luleå tekniska universitet under årets Gradshow. Avgångsstudenterna från programmen i datorgrafik och datorspelsutveckling presenterade där sina inriktningsprojekt och fick chansen att lära sig mer om branschen.

– Gradshow ger våra studenter möjlighet att skapa och utöka sina nätverk, de får också möjlighet att visa upp sina färdigheter i lugn och ro i sina egna klassrum och blandas inte med tusentals andra jobbsökande vilket normalt sker på branschmässor, säger Arash Källmark, universitetsadjunkt och utbildningsledare för programmet datorgrafik.

Han tror att utbildningarnas strävan efter att ständigt vara relevanta är en av orsakerna till att företagen står på kö för att besöka Gradshow.

– Utbildningarnas kvalitet och profil är det som lockar branschen Självklart beror det på att industrin har anlitat många av våra tidigare studenter i många år nu och känner till hur vi jobbar med utbildningarna och utbildar studenter. Vi jobbar också tillsammans med flera av företagen som är här för att hela tiden hålla utbildningarna relevanta och aktuella.

Lockar ledande företag

Årets Gradshow lockade flera av branschens ledande företag och några av dem hade tagit sig hela vägen från London för att träffa universitetets studenter. Bland de besökande företagen fanns till exempel The Mill, Dice, Swiss, King och Avalanche Studios. Företag som varit delaktiga i en mängd storfilmer och reklamkampanjer.
Mats-Olof Eriksson är dataanalyschef på King och där jobbar han och hans team med att analysera hur de kan tjäna pengar på annonser i spel. Det är femte året i rad han deltar i Gradshow.

– Det är så här vi måste göra för att studenterna ska komma ihåg oss. Det kanske inte leder till något inom någon månad, men om tre år när de varit utomlands och inser hur jobbigt det är att bo i en liten skokartong i London, så kanske de flyttar tillbaka. Då kommer de att komma ihåg King och mig och då fastnar de på den annonsen istället för någon annans. Det är en långsiktig investering i corporate branding som potentiell arbetsgivare.

Har relevanta konstnärliga och tekniska färdigheter

Förutom att delta i olika workshops fick studenterna också handfasta tips på hur de ska göra för att slå sig fram i branschen: fixa en bra portfolio och ett bra CV, var beredd på att jobba hårt och framför allt – visa din personlighet och ha passion för det du gör. Arash Källmark slår fast att studenterna vid datorgrafik och datorspelsutveckling har ett försprång redan vid examenstillfället.

– Våra studenter har relevanta konstnärliga och tekniska färdigheter inom området bildskapande och kan snabbt komma in i ett produktionssammanhang. Redan under utbildningen jobbar vi tillsammans med andra yrkesroller vilket gör att våra studenter har lätt att fungera i grupp. Studenterna vid medieutbildningarna är också utbildade till att jobba med all typ av bildskapande för kamera, och inte enbart film eller spel.

Foto: Erica Lång

Petter Åström, Eskilstuna, datorspelsutveckling

– Det är ett toppentillfälle för oss studenter att få veta mer om branschen, träffa folk och knyta kontakter. Det pågår i två dagar och det blir lite mer avslappnat. Det känns som man kommer företagen lite närmre och jag tror att företaget tycker det är kul att få vara här och träffa oss.

Foto: Erica Lång

Johan Bergstrand, Göteborg, datorgrafik

– Det är din chans att befästa dig i det verkliga arbetslivet. Genom Gradshow möter vi folk i branschen och får chansen att visa vad vi gjort under tre år. Dessutom får vi kontakter som gör det enklare att ta kontakt senare.

Foto: Erica Lång

Hedvig Friedrich, Umeå, datorgrafik

– Gradshow är så fantastisk för att den gör det mycket enklare att knyta kontakter och man förstår att människorna bakom de här stora företagen bara är människor. Det blir mindre läskigt och nervöst att söka till någon som är en människa än ett företag.

I media

Kontakt

Arash Källmark

Källmark, Arash - Universitetsadjunkt, Utbildningsledare Visuell gestaltning

Organisation: ÖVRIGT, KKL Musik, medier och teater, Institutionen för konst, kommunikation och lärande
Telefon: 0910-585347

Taggar