Minikurs väcker dansintresset

Publicerad: 4 april 2017

Sveriges första danslärarutbildning ges på Musikhögskolan vid Luleå tekniska universitet. Nyligen anordnades två dagar av minikurser riktade till gymnasieelever och övriga som visat ett intresse för yrket.

– Målet med dessa två dagar är att vi ska väcka intresse så att fler ska vilja utbilda sig till danslärare och att de ska studera i Piteå. Här finns den danslärarutbildning som har längst och störst erfarenhet samt ger en examen med breddad kompetens så att man verkligen kan stå sig i konkurrensen, säger Cecilia Björklund-Dahlgren, universitetslektor vid Luleå tekniska universitet.

Stor efterfrågan

Under två dagar fick de inbjudna gästerna delta i workshops, träffa lärare och studenter samt bekanta sig med universitetets lokaler. Cecilia Björklund-Dahlgren anser att det är viktigt att skapa en tidig kontakt med presumtiva studenter.

– I Sverige är det stor efterfrågan på danslärare och Piteå ligger lite nordligt till för den som är söderifrån. Därför är det viktigt att de som är intresserade får besöka oss och träffa lärare och studenter, berättar Cecilia Björklund-Dahlgren och fortsätter.

– Danslärarutbildning är något helt nytt, en helt ny lärarkategori till och med. Programmet är en femårig utbildning och är man i tjugoårsåldern så är fem år väldigt lång tid så vi måste verkligen popularisera vår utbildning och förklara varför du ska bli danslärare. Vi har haft den här typen av kurser tidigare och det har blivit väldigt lyckat.

Dans är ett internationellt språk

Ett av inslagen under minikurserna var ett så kallat Möte i dans där relativt nyanlända elever dansade med lärarstudenter och elever från majoritetssamhället under ledning av flamencodansaren och danspedagogen Tina Wezelius Grebacken. Ett initiativ som ingår i utvecklingsarbetet Dans och integration i skola och högskola.

– Dans är ett internationellt språk och vi vill också visa att dansläraryrket inte bara är att undervisa på ett estetiskt program utan det är också att kunna nå ut och arbeta med dans för väldigt många målgrupper. Här på utbildningen kallar vi den metodiken för danslärare med breddad kompetens och det är ett bra sätt att profilera danslärarprogrammet –  här får man metodik och didaktik som ger dig rätt verktyg för att kunna möta elever från alla delar av samhället.

Foto: Lars Andersson

James Lindström, 19 år, Umeå

– Jag är här för att jag vill kolla in utbildningen, miljön och hur lärarna är – men även för att få inspiration. De här dagarna har verkligen varit jätteroliga med fantastiska lärare och en underbar danslokal. Jag var positiv till utbildningen redan innan men nu börjar det luta åt att jag söker mig hit efter gymnasiet.

Foto: Lars Andersson

Elna Karlsson, 18 år, Bollnäs

– Jag känner mig säker på att jag vill utbilda mig till danslärare här och det här är en bra chans att få se miljön och prata med lärare och studenter. Dessutom känns det jättelyxigt med alla fina workshops. Så nu känner jag mig ännu säkrare på att det här är utbildningen för mig.

Kontakt

Björklund-Dahlgren, Cecilia - Professor

Organisation: ÖVRIGT, KKL Musik, medier och teater, Institutionen för konst, kommunikation och lärande
Telefon: 0911-72753
Rum: K115 - Piteå»

Taggar