I förgrunden Jonathan Petersson, studenternas projektledare i mitten Daniel Rung och längst bak studenten Alexander Johansen

På spåret med dressin till Delsbo

Publicerad: 14 april 2014

Civilingenjörsstudenter vid Luleå tekniska universitet har konstruerat en eldriven dressin med namnet Glinnka som de ska delta med i tävlingen Delsbo Electric den 24 maj. Dressinen, som är ett spårdrivet fordon, ska med hjälp av den smartaste konstruktionen kunna köras drygt 3 kilometer med så låg energiförbrukning som möjligt. Studenterna har ägnat projektet mycket tid.

Jonathan Petersson projektledare
Projektledaren Jonathan Petersson visar hur en lagerkonstruktion håller dressinen i rätt läge på rälsen

– Ja tror själv att jag har lagt ner ca 220 timmar under kursens gång och jag tror att de flesta av mina kamrater ligger rätt så nära det, säger Jonathan Petersson, studenternas projektledare vid Luleå tekniska universitet.

Namnet Glinnka, som är samiska och betyder blank is, kan båda gott för att studenternas konstruktion ska glida lätt på spåret i Delsbo. Med en motoreffekt på 314 W och 3 studenter ombord ska dressinen försöka slå andra studentlags ekipage i tävlingen. 8 lag är anmälda till tävlingen, varav två från akademiska lärosäten och sex från gymnasieskolor. Det är Dellenbanans vänner som arrangerar Delsbo Electric för femte året i rad och för studenterna från Luleå är det första gången de deltar.

- Jag tror att vi har rätt så goda chanser och vi ska nu testköra konstruktionen men vi har redan räknat ut teoretiskt att den hamnar på en förbrukning på cirka 1,92 wattimmar per person och kilometer.  Det är lägre än världsrekordet på 2,43 wattimmar, så vi hoppas att hamna så nära som möjligt och helst slå det, säger han.

Det är C-kursen under tredje läsåret som erbjuder civilingenjörsstudenter som läser maskinteknik
vid universitetet att arbeta i ett skarpt projekt med allt vad det innebär. C-kursen är i hög grad ett självstyrande projekt för studenterna. Det är alltifrån konstruktionen till att göra nödvändiga inköp, att hålla budget, ha kontakt med leverantörer, sponsorer och så vidare.

– Framförallt så är det kul att jobba i projekt nu på skolan så att man får chans att prova på det och
få erfarenhet innan man sitter på ett företag, eller var man hamnar efter utbildningen, säger Jonathan Petersson

Elmotor till dressinen
Studenterna har köpt in en likströmsmotor till sin dressin som försörjs med el av 4 batterier

Hela ramen till konstruktionen har studenterna ritat upp i ett 3D CAD-program och sedan har de utfört beräkningar så att dressinen håller för att bära tre personer och lite till. De har själva svetsat ihop den. De fyra laserskurna hjulen och några kugghjul har gruppen köpt in av företag. Motorn, som också är inköpt, är en borstlös likströmsmotor som förses med energi från fyra litium/järnfosfatbatterier på 12 V med en kapacitet på 5 wattimmar.

– Skillnaden mot en konventionell elmotor är att istället för att spolarna sitter på en rotor som roterar kring omgivande magneter, så sitter magneterna på rotorn och spolarna runt om. Fördelen med det är att man slipper att ha kolstift som tar emot och orsakar friktion mellan axel och stift, säger Jonathan Petersson.

 

Hela projektgruppen
Hela projektggruppen,från vänster: Jakob Sandblom, Viktor Semberg, Alexander Johansen, Tobias Hultqvist, Astrid Sjöström, Simon Brännvall, Jonathan Petersson, Tobias Thorvaldsson och Daniel Rung. Foto Ted Karlsson.