Pokémon Go inspirerade till geocache

Publicerad: 24 oktober 2016

När studenterna i kursen innovationsledning fick i uppdrag att designa en innovativ lektion, valde en grupp att förverkliga ett koncept som de döpte till Innovation Strategy Go – en geocache som skulle stimulera till inlärning.

– Vi har fått mycket positiv feedback från våra kurskamrater vilket är superkul. Klasskompisarna tyckte att det var ett innovativt och roligt sätt att lära sig på. De verkade väldigt nöjda med lektionen och hade aldrig testat något liknande i sin utbildning, säger Simon Säre som studerar civilingenjör industriell ekonomi.

– Jag tycker det här är ett bra exempel på hur studenterna själva har tagit till sig uppmaningen att vara kreativa och våga ta risker. Ibland blir innovationer en succé, ibland inte. Att våga prova är grejen, och som nu när det blev så lyckat så ger det förstås studenterna en morot till att fortsätta våga testa sina vingar och tänka utanför givna ramar. Det är ju dit vi vill, säger Sara Thorgren, kursansvarig.

Presenterade innovationsstrategi på nytt sätt

Studenternas uppdrag var att gruppvis genomföra en studentledd lektion med hälften teori, hälften praktik. Ett av teamen bestod av Simon Säre, Hampus Melby, Oskar Nyqvist, Max Larsson och Jonas Axelsson. Samtliga studerar civilingenjör industriell ekonomi. De bestämde sig för att skapa en virtuell geocache som gick ut på att stimulera till lärande, på ett nytt och innovativt sätt.

– Vi ville använda oss av mobiltelefoner som ett redskap, eftersom de normalt sett inte används i undervisningen, men ändå är en stor del av de flestas liv. Därigenom hoppades vi på att skapa intresse och uppmuntra till inlärning hos klasskamraterna, säger Simon Säre.

Teamets uppgift var att presentera ämnet innovationsstrategi. Influerade av sommarens mest omtalade app, Pokémon Go, valde de att skapa Innovation Strategy Go.

Kurskamraterna fick följa en förbestämd rutt på universitetsområdet. Vid de sex stoppen hade gruppen gömt korta filmer som de själva hade spelat in. Filmerna tog upp teorier och modeller inom innovationsstrategi. De innehöll även exempel på hur kända företag använder sig av innovationsstrategi. Efter filmen fick studenterna svara på ett antal frågor med utgångspunkt från teorin, och skickades sedan till en ny plats.

– Alla var delaktiga i diskussionerna i klassrummet efteråt, och vi märkte tydligt att klassen hade lärt sig från geocachen, säger Max Larsson.

 

Appen som användes för att skapa den virtuella geocachen heter XNOTE och finns att hämta hem på AppStore. Studenternas virtuella geocach finns på bit.ly/innovationgo. Det krävs en smartphone och att man befinner sig på Luleå tekniska universitet.

Kontakt

Sara Thorgren

Sara Thorgren, Professor

Telefon: 0920-492342
Organisation: Entreprenörskap och innovation, Industriell Ekonomi, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Taggar