dateknik projektkurs
Isak Lindgren, längst till vänster, Leo Ozolins-Carlson, Claes Andersson, Vikhram Ravi, Dennis Persson, Sophia Caspár. Jesper Gladh och Erik Karlsson pluggar alla civilingenjörsprogrammet i datateknik. Foto: Linda Alfredsson Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Projektkurs blev VR-app för klassrummet

Publicerad: 26 januari 2018

En VR-applikation som lär elever såväl språk som matematik. Det blev resultatet av studentprojektet the VR Classroom. – Det mest utmanande har varit att skapa en applikation som ska vara både lärorik och rolig, säger Sophia Caspár, projektledare och student i datateknik vid Luleå tekniska universitet.

Föreställ dig att du fyller ett kärl med juice och att juicen spiller över kanten om du väljer fel måttenhet. Eller att du stavar engelska glosor genom att smälla bokstäver som kommer flygande genom luften. Eller att du tränar rumsuppfattning, prepositioner och färger när du inreder ett rum enligt en instruktion. Får du dessutom poäng för avklarade uppgifter kanske det tjänar som extra motivation.

Riktiga upplevelser

I appen the VR Classroom, det vill säga i den virtuella världen, blir exemplen verklighet. I sitt projektarbete har datateknikstudenterna kommit med förslag på hur VR-teknik kan användas i klassrummet som komplement till mer konventionella undervisningen.

– Hur coolt vore det inte om eleverna faktiskt kunde få se hur det var när drottning Kristina styrde Sverige eller när regalskeppet Vasa sjönk. Möjligheterna är oändliga med VR, säger Sophia Caspár.

– Med VR och spel kan det också vara roligare att lära sig "tråkiga" ämnen som många kanske annars tragglar sig igenom. Och i appen har vi arbetat mycket med humor eftersom ett misslyckande inte nödvändigtvis ska vara något dåligt.

Projekt ger goda erfarenheter

Projektgruppen har bestått av åtta studenter som samtliga pluggar sista året på civilingenjörsprogrammet i datateknik. I början av projektet bjöd de in lärare till en workshop, lät dem testa VR-glasögon och diskuterade hur VR skulle kunna användas i skolan.

– Baserat på diskussionerna med lärarna gjorde vi en plan över hur vår applikation skulle se ut och vad som skulle ingå. Sedan programmerade vi de olika apparna i mindre grupper för att slutligen koppla samman allt i en enda huvudmeny, förklarar Sophia Caspár.

Vad är det roligaste med att arbeta i projekt?

– Att få vara med från idé till färdig produkt. Vi har i princip haft fria tyglar och fått lära oss hur ett riktigt projekt fungerar vilket är bra träning inför framtiden. Att få följa alla delmål och se hur vår applikation sakta men säkert växer fram – samtidigt som du lär dig mer och mer om nya utvecklingsverktyg – har varit väldigt roligt och lärorikt.

Taggar