Lisbeth Lindström
Lisbeth Lindström. Foto: Lars Andersson Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Samarbete för breddad lärarrekrytering

Publicerad: 23 februari 2017

Ett nytt samarbete mellan Luleå tekniska universitet och stiftelsen Teach for Sweden ska bredda rekryteringen och locka nya lärare till yrket. Särskilt fokus läggs på studenter med högskolepoäng inom matematik och naturvetenskap.

Den nya utbildningen går under namnet Särskild kompletterande pedagogisk utbildning och ges i samarbete med stiftelsen Teach for Sweden med start höstterminen 2017. Särskilt utvalda studenter ges möjlighet att komplettera sin utbildning till en lärarexamen. Liknande program finns på Karlstads universitet och Högskolan i Halmstad men utbildningen vid Luleå tekniska universitet är unik i sitt slag.

– Vi är det enda lärosäte som ger den här utbildningen på distans. Den är alltså helt oberoende av bostadsort vilket är en styrka inte minst för oss i norra Sverige. Vi vet av erfarenhet att detta är ett framgångsrecept och vi känner oss väldigt trygga med att jobba med distans och nätutbildning. Luleå tekniska universitet är också ensamma om att kunna erbjuda en examensutgång mot gymnasieskolan, säger Lisbeth Lindström, biträdande professor och utbildningsledare vid Luleå tekniska universitet.

Vill rekrytera naturvetenskaplig kompetens

Tanken med samarbetet är att locka studenter som känner en dragning till yrket men av olika anledningar valt en annan utbildning. Inte minst vill man rekrytera civilingenjörer och studenter med naturvetenskapliga ämneskunskaper.

– Det har varit brist på lärare inom naturvetenskapliga ämnen under en lång tid och det känns väldigt bra om vi kan vara en del i arbetet för att motverka bristen av just dessa lärare. De presumtiva studenter som vi hittills har behörighetsgranskat hade alla en bakgrund inom biologi, kemi, fysik och matematik. Det betyder självklart inte att vi inte tar in studenter med annan bakgrund också men det här är ett sätt att möta behoven inom de områden där vi har den absolut största bristen, säger Lisbeth Lindström.

Ställer höga krav på studenterna

Under den tvååriga utbildningen placeras studenterna på utvalda skolor där man tjänstgör på 80 procent och studerar den resterande tiden. I linje med Teach for Swedens vision om alla barns rätt till utbildning ligger skolorna ofta i socialt utsatta områden.

– De ser det som viktigt att finnas i de områden där det finns utmaningar att jobba med och där det har varit svårt att rekrytera lärare. Det ställer höga krav på våra studenter men jag är övertygad om att kombinationen med utbildningen på universitetet och ledarskapsutbildningen från Teach for Sweden gör att de har en verktygslåda som gör att de känner sig trygga med att möta de här utmaningarna, fastslår Lisbeth Lindström.

Foto: Jann Lipka
Ida Karlberg Gidlund. Foto: Jann Lipka

Ser fram emot unika upplägget

Ida Karlberg Gidlund, verksamhetschef på Teach for Sweden, ser fram emot samarbetet och känner sig förväntansfull på det unika upplägget vid Luleå tekniska universitet.

– Distansformen känns väldigt spännande och vi har dessutom fått intrycket av att Luleå tekniska universitet jobbar mycket med innovation vilket passar vår vision om att bidra till en mer likvärdig skola på ett nytt sätt, säger Ida Karlberg Gidlund och fortsätter.

– Vi är i en expanderingsfas och märker att behovet för vår verksamhet är lika stort i norr som i södra och mellersta Sverige. Det syns inte minst på våra preliminära ansökningssiffror. Allt indikerar att vi gör vår bästa ansökningsomgång någonsin.

Ansöker gör du via Teach for Sweden och sista ansökningsdag är 28 februari.

Kontakt

Lisbeth Lindström

Lindström, Lisbeth - Biträdande professor, Utbildningsledare Ämneslärare och Kompletterande pedagogisk utbildning

Organisation: Pedagogik, Pedagogik språk och Ämnesdidaktik, Institutionen för konst, kommunikation och lärande
Telefon: 0920-493148

Taggar