Slog världsrekordet men slutade tvåa

Publicerad: 8 juni 2016

Även i år deltog maskiningenjörsstudenter från Luleå tekniska universitet i tävlingen Delsbo Electric som handlar om att köra ett rälsfordon så energisnålt som möjligt. Studenterna stod för en stark insats då de slog det gamla världsrekordet och slutade tvåa i tävlingen.

– Vi är väldigt nöjda med resultatet då vi uppnådde vårt eget mål, att slå det tidigare världsrekordet, men tyvärr räckte det inte hela vägen till vinst, säger Zebastian Hallsten, student på civilingenjör maskinteknik vid Luleå tekniska universitet, vars lag kom på en fin andra plats.

Vidareutvecklade fjolårets koncept

Delsbo Electric är en tävling för studenter på universitet, högskola och gymnasium som handlar om att köra 3,36 km på en järnvägsräls och förbruka så lite energi som möjligt. Varje lag bygger ett eldrivet rälsfordon som ska transportera upp till sex personer och hålla en medelhastighet på cirka 10-15 km/h. ACUS heter laget från Luleå tekniska universitet som vidareutvecklade konceptet från fjolårets ACUS-lag och lyckades skapa ett mycket energisnålt fordon. Det tidigare världsrekordet låg på 1,26 Wh per personkilometer. Laget från Luleå tekniska universitet lyckades få ner förbrukningen till 0,98 Wh per personkilometer.

– Vi är tio stycken som arbetat med projektet sedan januari som en del i kursen Sustainable Living. Vi har bland annat kunnat återvända hjulen från i fjol men då reglerna i år tillät sex passagerare mot tidigare tre blev det så att vi i princip byggde ett nytt fordon. Det är en liggande ram i aluminiumprofiler för sex personer som sitter på rad och till denna har vi gjort en kaross i kolfiber för att bryta genom vinden.

Praktisk tillämpning av kunskaper

Studenterna tyckte evenemanget var väldigt roligt med bra sammanhållning mellan lagen och väldigt hjälpsamma arrangörer. Den största behållningen var att de fick användning för sina ingenjörskunskaper.

– Det roligaste var att få tillämpa det vi lärt oss på utbildningen på något praktiskt. Vi har lärt oss mycket om konstruktion och elmotorer. Det var roligt att jobba i ett projekt som också gav ett bra resultat. Största utmaningen var att jobba i en stor grupp och försöka dra åt samma håll, men det var också väldigt lärorikt, säger Zebastian Hallsten.

Ett tips till framtida lag i Delsbo Electric är att använda samma fordon och försöka optimera det så mycket som möjligt, samt kolla på möjligheter till energiåtervinning.

– Så länge det är max sex personer som får sitta på fordonet så finns det mer att vinna i optimering än i en ny konstruktion, tror Zebastian Hallsten.

Foto: Ted Karlsson

Taggar