Studenter sätter Kalix på turistkartan

Publicerad: 17 januari 2017

Löjromsbuss, foodtruck med lokala råvaror och en bastuupplevelse utöver det vanliga. Det är innehållet i några av de affärsplaner som studenterna från Luleå tekniska universitet presenterade för Kalix kommun och Guldhaven Pelagiska AB den 11 januari.

– Det har varit roligt att få använda sina kunskaper och arbeta kreativt med hur man startar ett företag från grunden, säger Isabella Adolfsson som läser civilekonomprogrammet på Luleå tekniska universitet.

Tillsammans med tre andra studenter presenterade hon deras idé som går ut på att använda fiskeföretaget Guldhaven Pelagiska AB:s lokaler och råvaror för att erbjuda en helhetsupplevelse från sjö till bord.

– Det handlar om matlagningsaktiviteter under ledning av en kock och till eventet får deltagarna åka en löjromsbuss med karaoke, säger hon.

Ledningen för Guldhaven Pelagiska AB tog förra året kontakt med LTU Business för att de ville samarbeta med universitetet kring behovet av att utveckla sin verksamhet under vinterhalvåret. De var nu intressent i flera av affärsplaner.

– Vi har fått lyssna till många idéer och nu ska vi gå igenom affärsplanerna för att se vilka som är gångbara för vår verksamhet. Utmaningen är att det behövs någon som driver projektet, säger Teija Aho som är vd för Guldhaven Pelagiska AB.

Positiv trend för turismen

I Kalix kommun har besöksnäringen ökat de senaste åren vilket är en del av en nationell trend för turistnäringen. Alltfler reser på egen hand och stannar där det är lätt att hitta upplevelser och aktiviteter. För Kalix skulle det innebära en stor samhällsnytta om idéerna blir verklighet. Peder Nilsson som är utvecklingsansvarig för Kalix kommun säger att samarbetet gett bra synpunkter till både kommunen och näringslivet lokalt.

– Jag är otroligt imponerade att de har kommit så långt med koncepten på så kort tid, de har identifierat bra affärsmöjligheter som håller en god kvalitet, säger han.

Under hösten besökte representanter från Kalix kommun universitetet för att studenterna skulle få lära sig mer om hur näringslivet lokalt kunde utvecklas. Resultatet av över 16000 arbetstimmar var de 16 affärsplaner som presenterades den 11 januari i Luleå. Förutom upplevelser som utnyttjar den nordiska naturen och råvarorna fanns det även med idéer om en vuxenutbildning för nyanlända, ett konditionscenter samt lekland för barn.

Examensarbetet blir nästa steg

Håkan Perzon är ansvarig för projektkursen och uppmanade företagen att undersöka vilka möjligheter de har att erbjuda studenterna examensarbete.

– Det är viktigt att de får träffa sina framtida, möjliga arbetsgivare redan innan de ska söka jobb. Affärsplanerna är arbetsprover på vad de kan redan nu och sen ska de göra ett examensarbete om ett år. Då har de ännu mer kunskaper och färdigheter som kan vara till stor nytta, säger han.

Studenterna får under kursen en god insyn i vilka behov som företagen har och lär sig presentera det på ett bra sätt. Men det här är också en möjlighet för små kommuner och företag att bli uppmärksammade och få en plattform för nätverkande med studenterna.

– Vi har genom åren genomfört kursen i samarbete med flera kommuner i regionen och har sett hur värdefullt det är för en liten kommun och deras näringsliv. Dessutom startar det många samverkansprocesser lokalt, avslutar Håkan Perzon.

Kontakt

Fler relaterade nyheter