Studenters truckhytt når industrin

Publicerad: 16 september 2016

En hytt till en 60 tons slaggtruck har tagits fram inom ett examensarbete i teknisk design vid Luleå tekniska universitet. Lösningen blev så lyckad att uppdragsgivaren vill sätta prototypen i produktion under 2017.

– Studenterna har sett på problemet med helt nya ögon och utan förutfattade meningar. De har inte låst sig vid tekniska lösningar och har fått tänka fritt. Det har gett resultat, säger Kenth Mukka, konstruktionschef på Nybergs mekaniska verkstad.

Förarmiljö ner på detaljnivå

En slaggtruck fraktar flytande slagg mellan masugnen och tippstationen på ett smältverk. Bakom uppdraget ligger Nybergs mekaniska verkstad. Företaget ville ha hjälp med att uppdatera förarmiljön i hytten och lät sex civilingenjörsstudenter inom teknisk design genomföra en förstudie under hösten 2015. Gruppen tog fram ett exteriört koncept och Carl Hansols var en av medlemmarna. Nu har han vidareutvecklat konceptet tillsammans med Felicia Aneer i deras gemensamma examensarbete.

Fokus har legat på ergonomi, säkerhet och användarupplevelse men Felicia Aneer och Carl Hansols har även lagt stor vikt vid detalj- och interiördesign.

– Den gamla hytten var designad för över 30 år sedan och väldigt omodern. Det var dålig ergonomi och sikt och problem med värmen på sommaren och kylan på vintern, säger Felicia Aneer.

– Den nya hytten kan anpassas till förare med olika behov, till exempel justerbar ratt, stol och styrreglage. Även sikten har förbättrats avsevärt, säger Carl Hansols.

Byggde en fullskalig prototyp

Under examensarbetet byggde studenterna en fullskalig prototyp i uppdragsgivarens verkstad med hjälp av laserskärning, bockning, svetsning, etsning, nitning, limning, 3D-scanning och 3D-printning. För att få lämpliga displayer, reglage, stolar och övrig inredning har de haft en tät kommunikation med olika underleverantörer.

– Att bygga en fullskalig prototyp ger förståelse för tillverkningen, och varför saker ser ut som de gör, säger Carl Hansols.

– Det ska bli roligt att se slutresultatet och det känns kul att vi förmodligen har gett Nybergs mekaniska verkstad lite nya perspektiv och tankar kring hur deras fordon kan se ut, avslutar Felicia Aneer.  

Taggar