Anton Åström (längst fram) och Philip Johansson förbereder en testkörning av gruppens rälsfordon inför tävlingen Delsbo Electric 2015. Foto: Ted Karlsson.

Studentprojektet som gick på räls

Publicerad: 2 juli 2015

Delsbo Electric är en tävling som handlar om att köra det mest energisnåla batteridrivna järnvägsfordonet på en sträcka av 3,36 km. Studenter från Luleå tekniska universitet var med för första gången och placerade sig på en fin andraplats.

– Vårt batteridrivna fordon förbrukade 2,62 Wh/km, att jämföra med de andra skolornas första resultat som legat kring 10 Wh/km. Det visar vilken skillnad det faktiskt är att ha teori bakom det man gör. Planeringen har fungerat väldigt bra och Jonathan Jönsson ska ha en stor eloge för sin insats som projektledare, säger Charlie Fredin, student på civilingenjör Maskinteknik vid Luleå tekniska universitet.

Omfattande tester

Arbetet med rälsfordonet startade i projektkursen Sustainable Living som civilingenjörsstudenter på maskinteknik och hållbar energiteknik läser i årskurs tre. Gruppen, som kallar sig ACUS, har sedan fortsatt med att utveckla rälsfordonet i en fortsättningskurs. De spenderade mycket tid i såväl verkstaden som vid datorn. Studenterna har också utfört flertalet testkörningar på ett avvecklat järnvägsspår som finns i anslutning till järnvägsmuseet i Karlsvik i Luleå.

– Tack vare testkörningarna kunde vi bestämma vilken elmotor som skulle passa bäst. Vi har också gjort hjulinställningar för att fordonet skulle ligga bra på rälsen, det fick vi justera en aning när vi var på plats i Delsbo eftersom rälsen där skiljer sig en aning från den i Karlsvik. Det som varit roligast med projektet är att vi haft en väldigt bra sammanhållning och att få bygga något som verkligen fungerar och dessutom få tävla med det. säger Charlie Fredin.

Andraplats på första försöket

Luleåstudenternas premiär i Delsbo Electric var uppskattad och laget fick beröm av arrangörerna för att de använde sig av en depå i vilken allt arbete utfördes.

– De tyckte det såg professionellt ut och det hade varit roligt om de andra lagen gjort något liknade. När det gäller tävlingen så är vi väldigt nöjda med vår prestation, även om vi siktade på seger. Vi hade dock väldigt roligt och jag kan varmt rekommendera Delsbo Electric till alla som är intresserade, säger Charlie Fredin.

Studenterna testar rälsfordonet i Karlsvik, Luleå

Delsbo_1.jpg
Delsbo2.jpg
Delsbo3.jpg
Charlie Fredin.
Delsbo4.jpg
Delsbo5.jpg
Projektledaren Jonathan Jönsson (till vänster)
Delsbo6.jpg
Delsbo7.jpg
Delsbo8.jpg