Tragiska livsöden i högaktuell examenspjäs

Publicerad: 23 april 2018

Drömmen om ett annat liv gestaltas med komik och djup tragedi i Teaterhögskolans examensproduktion 2018. Avgångsklassen på skådespelarprogrammet har valt den samtidsaktuella pjäsen Gyllene Draken som kretsar kring papperslösa invandrares livsöden på en kinakrog.

– Tematiken kring papperslösa invandrare är ju verkligen aktuellt och jag tycker att nu när vi fick chansen att välja en pjäs för examensproduktionen så känns det bra att vi valt ett ämne som vi alla känner är viktigt, säger studenten Nils Wetterholm och får medhåll av Adrian Nordin.

– Som jag ser det ska teater alltid vara relevant och aktuell. För mig är det definitionen av teater. Annars är det bara oväsentlig lek.

Ett ödesdigert beslut

Pjäsen Gyllene Draken är skriven av den tyska dramatikern Roland Schimmelpfennig och utspelar sig mestadels i kinakrogen Gyllene Draken. Huvudkaraktärerna är kockarna på krogen och specifikt en av dem som lider av svår tandvärk. På grund av deras status som papperslösa kan de inte söka läkarhjälp utan tar saken i egna händer. Något som ska visa sig vara ett ödesdigert beslut.

– En av de största utmaningarna för mig är att pjäsen behandlar ett väldigt tungt ämne. Även om pjäsen innehåller en hel del komiska inslag så är utspelar sig även fruktansvärda livsöden i huset. Det har hänt mer än en gång att jag gått hem från skolan och tänkt på vilken grym värld vi lever i. Å andra sidan är det så teater ska vara, vi vill kunna prata om vår omvärld och skapa debatt, säger Nils Wetterholm. 

Alla sex studenter i avgångsklassen kände omgående att Gyllene Draken var pjäsen som skulle avsluta deras tid på Teaterhögskolan i Luleå.

– Vi känner alla att vi har hittat en text som vi tycker om och en regissör vi trivs med så man blir nästan orolig för hur det ska gå. Eftersom texten är ganska enkelt skriven och att pjäsen är kort så har vi verkligen kunnat fokusera på alla delar väldigt noga. Det är en lyx att få jobba med texten och uppförandet så många varv, säger Nils Wetterholm.

Ett kort maraton

– Pjäsen är också lite kryptisk gällande hur de här berättelserna hänger ihop med varandra. Men jag tycker att Rasmus Lindberg (pjäsens regissör, red anm) har jobbat jättebra med att få allt att hålla ihop. Det är trots allt 48 scener som görs på 90 minuter – med väldigt tighta övergångar, fortsätter Adrian Nordin. 

Premiären sker på Teaterhögskolans scen lördag den 28 april. Efter det följer sjutton föreställningar på hemmaplan innan pjäsen avslutas med fyra gästspel i Stockholm.

– Premiärer är alltid läskigt. Jag känner ofta att man inte är riktigt klar. Men först och främst tycker jag att det ska bli skitkul att få spela. Att vi får spela 18 föreställningar här i Luleå känns jättekul. Det är som ett kort maraton vi gör ihop, säger Nils Wetterholm.

En intensiv tid

Examensproduktionen markerar början på slutet av klassens treåriga tid på Teaterhögskolan vid Luleå tekniska universitet. En resa fylld av intryck.

– Det har verkligen varit en intensiv period. Det är så mycket som har hänt att det är svårt att sammanfatta allting. Varje dag växer man lite som människa. Det kan låta som en klyscha men det är faktiskt sant och beskriver hur den här tiden har varit. Det är väldigt utvecklande både som skådespelare och som privatperson, säger Nils Wetterholm.

– Personligen känner jag mig inte som samma person nu som när jag först kom till Teaterhögskolan. Jag och Nils kom dessutom direkt från gymnasiet och är överlägset yngst i klassen. Det betyder att alla vi tar med oss olika saker från den här tiden beroende på var du befinner dig i livet. Men det har varit oerhört utvecklande, berättar Adrian Nordin.

Taggar