Darla_castelli
Professor Darla Castelli från University of Texas, i Austin, USA. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Utökat samarbete med universitetet i Austin

Publicerad: 17 oktober 2016

Professor Darla Castelli från University of Texas i Austin, USA, besökte nyligen Institutionen för hälsovetenskap vid Luleå tekniska universitet. Fokus för besöket var att diskutera hur gamification kan användas i läroplanen, upprätta ett team av medarbetare och utöka samarbetet.

– Det här projektet har en ömsesidig nytta. Det är viktigt att fysiskt få träffas och fördelarna är då kreativiteten som uppstår och möjligheten att diskutera från flera olika perspektiv. Vi brinner alla för att göra vad som är bäst för våra studenter. Att ha möjlighet att diskutera dessa saker är verkligen värdefullt för oss båda, säger professor Darla Castelli.

Expertis inom spelifiering

Professor Darla Castellis roll i projektet är hennes kompetens inom gamification. Hon har använt gamification för att förändra och främja hälsosamma beteende, men också i utbildningssammanhang.

Gamification innebär att använda beståndsdelar från spel i något som inte är ett spel för att få ett önskat resultat. Barn eller studenter får en belöning för sitt åtagande, till exempel ett märke eller en ny nivå, för att de ska återkomma. Professor Castellis kompetens är utformningen av dessa delar och att veta när man ska erbjuda exempelvis en ny nivå, och när den ska tas emot.

Framgångsrika projekt

Samarbetet mellan Luleå tekniska universitet och University of Texas i Austin, började för två år sedan med ett projekt om hur man kan främja fysisk aktivitet i skolan. Det var i detta projekt begreppet gamification uppstod.

Projektet öppnade upp för ytterligare ett samarbete där studenterna på programmet för hälsovägledning i april genomförde ett projekt tillsammans med studenter från University of Texas i Austin, USA.  Projektet handlade om faktorer som stärker hälsan i samhället. Det visade sig vara ett framgångsrikt projekt som ska genomföras igen under våren 2017.

Utökar samarbetet

Syftet med professor Darla Castelli's första besök till Luleå tekniska universitet var att diskutera hur gamification kan läggas över läroplanen i hälsovägledarprogrammet, men också etablera en grupp med flera medlemmar från Sverige, Austin Texas och från andra platser runt jorden.

– Jag är mycket imponerad av kvaliteten på studenterna vid Luleå tekniska universitet, av institutionen och av deras prestationer. Filosofin på institutionen är att lärandet hela tiden fortsätter och de letar ständigt efter allt som kommer att hjälpa studenterna att vara förberedda för sitt yrkesliv, säger Darla Castelli.

Lektioner på väg till skolan

Nästa steg i samarbetet är att strävan att få mer medel samt starta en datainsamling i Austin inom projektet Aktiva skoltransporter. I Norrbotten har barnen lektioner på väg till skolan, till exempel om återvinning. Barnen plockade upp skräp på väg till skolan och sedan talade de om hur man kan återvinna och miljöns fördelar.
– Det är ett unikt sätt att arbeta. Vi pratade om att erbjuda liknande lektioner i Austin. Det var lärarna här som var kreativa nog att komma på den typen av lektioner och vilket innehåll som skulle diskuteras, säger Darla Castelli.

Föreläsning för lärare

Under sitt besök höll hon också en föreläsning för lärare vid institutionen om en kurs hon designat där gamification användes för att inspirera fysisk aktivitet på campusområdet.

– Resultaten var större mängd fysisk aktivitet och förtroende för att delta i aktiviteter. Vi byggde också ett stödsystem med vänner, som går igenom samma sak. Jag pratade också om hur dessa element är hållbara, har kognitiva fördelar, lindrar stress och slutligen om de kommer att lyckas i college, säger Darla Castelli.

Taggar