Vässat rälsfordon ska ge vinst

Publicerad: 11 maj 2017

Tio studenter på civilingenjörsprogrammen maskinteknik och hållbar energiteknik förbereder sig för fullt för tävlingen Delsbo Electric den 27:e maj. Det är tredje gången Luleå tekniska universitet deltar med ett lag, och nu hoppas man ta den första segern.

Tävlingen går ut på att köra ett batteridrivet rälsfordon mellan Fredriksfors och Delsbo, en sträcka på 3,36 km, på ett så energisnålt sätt som möjligt. I fjol lyckades laget från Luleå tekniska universitet slå det tidigare banrekordet, men fick ändå se sig besegrade och slutade tvåa. Årets lag, ACUS III, hoppas nu kunna ta en efterlängtad seger.

– Vi ser fram emot ett spännande, lärorikt och trevligt event. Vi siktar på att vinna tävlingen och slå banrekordet. För att lyckas med detta behöver vi öka energieffektiviteten med minst 15 procent. Det är inte säkert det räcker, våra rivaler kanske lyckas ännu bättre med sina optimeringar, säger Eskil Svensson, student på civilingenjör hållbar energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

Återvinner bromsenergi

Det studenterna främst håller på och förbättrar är dels optimering av drivlinan samt att ta fram ett system för att återvinna bromsenergi, ett så kallat Kinetic Energy Recovery System, KERS. De har även hittat fler områden att förbättra, som byten av lager, frihjul och nav.

– När det gäller taktiken för själva loppet så handlar det om att hitta det varvtal när motorn går som allra bäst. Vi måste även hålla en medelhastighet mellan 10-15 km/h, så därför behöver vi ”pulsa” upp motorn på de delar av banan det passar bäst. Vi har två dagar nere i Delsbo för att finslipa körningen, säger Eskil Svensson.

Problem att lösa

Fordonet består av en ram i aluminium som ska bära sex personer. Karossen är i kolfiber och syftar till att sänka luftmotståndet. Hjulen är gjorda av en högpresterande aluminiumlegering. KERS, systemet för att återvinna bromsenergi, är utformat som en klassisk dynamofunktion likt den på en cykel. För att bromsa drar man i en spak för att ett hjul ska lägga sig mot insidan av ett hjul på drivaxeln, vilket genererar energi tillbaka till batteriet. Den största utmaningen för gruppen just nu gäller KERS.

– Elkretsen som vi behöver mellan generatorn och batteriet, för att inte batteriet ska brinna upp, har vi ännu inte löst. Ingen i gruppen har tillräckligt erfarenhet av generatorer, batterier och elkraftsteori. Vi har dock fått hjälp av doktoranden Fredrik Häggström med råd om hur en lämplig krets skulle kunna se ut säger Richard Lindström, student på civilingenjör maskinteknik.

Projektet ingår i kursen Sustainable Living, som läses av tredjeårsstudenter på civilingenjörsprogrammen i maskinteknik samt hållbar energiteknik. Studenterna får lära sig att jobba i ett verkligt projekt med skarpa deadlines.

– För att komma dit vi vill måste vi lösa en massa problem på vägen. Att jobba som ingenjör handlar mycket om att med hjälp av teori och praktik hitta de bästa lösningarna. Under detta projekt har vi fått jobba med att mekaniskt och elektroniskt nå en bättre energianvändning för ett fordon. Att vi dessutom får chansen att tävla ger en extra krydda till projektet, säger Richard Lindström.

Foto: Ted Karlsson

Tidigare artiklar om ACUS

Taggar