Innovationsexpert tar fram internationell marknadsstrategi till Luleåföretag

Austins ledande innovationsaktör, IC2 Institute, har besökt Luleå och LTU Business med syfte att ta fram en renodlad marknadsstrategi för Austinsamarbetet.

– Vi har precis sett hur Luleåföretaget Compodium har stöttat nödställda sjukhus i orkandrabbade Texas och gjort stor nytta. Vi måste få ut fler av våra fantastiska företag på den internationella marknaden, säger Pär Johansson, innovation director på LTU Business.

IC2 Institute ska bland annat hjälpa företag att få det lättare att söka riskkapital i Austin, men även handgriplig hjälp med affärsutveckling och innovationsledning via IC2 Institute och LTU Business.

– Luleå har mycket attraktiva teknikbolag. Jag har erbjudit mig att helt utan kostnad ta emot tre till fem Luleåföretag som på plats i Austin kommer att få möta riskkapitalister samt handgriplig hjälp att identifiera nya marknader i Sydkorea, Nordamerika och Europa, säger Greg Pogue, Interrim director IC2 Institute.

Tillsammans har LTU Business och IC2 Institute genomfört en serie strategiska möten, intervjuer och workshops. Uppdraget att etablera en marknadsstrategi för kommunens Austinsamarbete är därmed mer än halvvägs.

– Vi har arbetat nära med IC2 i Austin i fyra år. Det har aktivt bidragit till att de har fått upp ögonen för Luleå och det unikt starka samarbetet vi har mellan kommun, universitet och näringsliv. Den här veckan har skapat avgörande pusselbitar för den marknadsstrategi som vi ska sammanställa på uppdrag av Luleå Kommun, säger Pär Johansson, Innovation director på LTU Business AB.