LTU_Business_startup_sommar
Studenterna Emma Ryttare och Markus Sjölund hjälper forskare att hitta affärspotential i sin forskning under sommaren. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Ny satsning undersöker affärspotential i forskning

Publicerad: 19 juni 2018

Startup-sommar är en ny satsning där forskare kan ta hjälp av studenter för att upptäcka affärspotential i sin forskning. Tanken med konceptet är öka nyttan för forskare och antalet innovationer från Luleå tekniska universitet.

– Jag har behov av kunniga människor som kan affärssidan av min forskning och som kan hjälpa mig att skapa en preliminär affärsmodell. Min förhoppning är att få goda rekommendationer om hur jag kan ta vidare det här på ett kommersiellt sätt, säger Arash Mousavi, biträdande universitetslektor vid Luleå tekniska universitet.

Arash Mousavi har tagit fram en algoritm för ett simuleringsverktyg som ska hjälpa till att minska energianvändningen i datacenter. Vid 2020 beräknas det att datacenter kommer stå för två procent av världens globala koldioxidutsläpp.  

– Jag anser att de rigida kylningssystemen som används för tillfället slösar väldigt mycket energi. Beroende på vilket datacenter man tittar på så tror jag att min lösning kan minska energikonsumtionen från kylningen med upp till 30 procent, säger Arash Mousavi.

Metoden Innovation Due Diligence används

Totalt kommer fyra studenter att hjälpa till med att undersöka affärspotentialen från två forskarcase under sommaren. Utöver Arash Mousavis projekt så undersöks även projektet IceBlock som leds av professor Valeriy Vyatkin, Dmitri Drosdov och Sandeep Patil. Projektet handlar om en ny innovation inom industriell automation och industri 4.0 med hjälp av digitalisering.

Studenterna Markus Sjölund och Emma Ryttare, som går fjärde respektive femte året på industriell ekonomi-programmet vid Luleå tekniska universitet, arbetar med Arash Mousavi. 

– När jag såg presentationen så tyckte jag att utmaningen verkade komplex och det var då jag visste att det var det här jag ville arbeta med under sommaren. Lösningen är väldigt spännande och kan hjälpa till att skapa ett grönare och mer hållbart samhälle, säger Markus Sjölund.

Tillsammans kommer studenterna att använda sig att metoden Innovation Due Diligence som är utvecklad av LTU Business. Metoden undersöker på ett strukturerat sätt om en tjänst eller produkt är värd att satsa på i ett väldigt tidigt skede.

– Det här sommarprogrammet är en mycket effektiv metod och skapar en tydlig win-win för alla parter. När ordinarie arbete upphör fortsätter studenter att undersöka affärspotential. Forskningsresultaten får ett enormt kommersiellt lyft under semestern. Studenterna får utveckla sin förmåga med Innovation Due Diligence under vår ledning och samtidigt behåller vi unga talanger i regionen under sommaren, säger Emil Svanberg, chef för innovationsledning på LTU Business.

Vill du undersöka affärspotential i forskningen, kontakta:

Roger Tuomas

Roger Tuomas,

Telefon: 070-5149357