Johan Hedlund Neava Technologies
Foto: Magnus Stenberg, Luleåfotograferna Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

"Tar vår produkt till marknaden både snabbare och bättre"

Publicerad: 29 oktober 2019

Det kan vara helt avgörande att tidigt få klart för sig vad som kommer att krävas i tid och resurser för att ta en ny produkt till marknaden. Många modeller för marknadsvalidering av idéer vänder sig ofta till startups eller till stora företag, men LTU Business egenutvecklade Innovation Due Diligence landar lika bra hos etablerade företag som sitter med nya produktidéer och innovationer de vill ta till marknaden.

Att utveckla nya produkter kan ofta ta lång tid och innebära stor osäkerhet på lönsamhet. Med modellen Innovation Due Diligence marknadsvalideras varje år över 300 nya idéer vid Luleå tekniska universitet men används också hos företag i Sverige och Europa. 

Spara tid och pengar med Innovation Due Diligence

Genom Innovation Due Diligence får företagen nya och större insikter om sin marknad, vilken affärspotential en ny produktidé har, vad kunden värdesätter och hur skalbara och lönsamma affärsmodeller kan designas utifrån det.

- Innovation Due Diligence gör att man kan ta sig från a till b på kort tid. I det här fallet har processen tagit sex månader och under tiden har Johan och hans team på Neava kunnat fortsätta fokusera på kärnverksamheten, säger Jan Abrahamsson, affärsutvecklingskonsult på LTU Business.

"Att ta hjälp av LTU Business och den expertis som de har är verkligen något jag kan rekommendera, framförallt när man som företag är ivrig och snabbt vill komma framåt"
- Johan Hedlund, VD Neava Technologies

Börjar med en modig idé

Mjukvaruutvecklarna Neava Technologies beskriver sig själva med att ha modet att förändra spelplanen både i sin egen bransch och för sina kunder. En av deras nya produktidéer har gått igenom hela processen med Innovation Due Diligence. 

- På Neava arbetar vi hela tiden med de strategiska utmaningar vi står inför, där ökad tillväxt och ökade marginaler givetvis är viktigt, men minst lika viktigt är att kunna attrahera nya medarbetare och tillvarata och utveckla den talang vi har i våra medarbetare. Vår digitala designplattform för hus är en produkt vi ville arbeta igenom för att hitta bästa möjliga strategi och affärsmodell för att introducera den på marknaden, säger Johan Hedlund, VD för Neava Technologies. 

Produkten har fått en total genomlysning 

- Vi har gjort en marknadsanalys, hittat en skalbar affärsmodell, tagit fram en go to market strategi och förberett oss för att skaffa kapital och träffa finansiärer. Det är verkligen något jag kan rekommendera, framförallt när man som företag är ivrig och snabbt vill komma framåt, säger Johan Hedlund.

Lika användbart för lokala företag som för stora koncerner

- Ibland har metoder fokus på unga startups eller på stora bolag. Innovation Due Diligence är utformat så att det är fullt görbart även för mindre, etablerade företag att göra en analys och värdering av sina nya produktidéer, säger Jan Abrahamsson.

Förutom innovationsledning arbetar LTU Business också med affärsutveckling för små och medelstora företag, projektledning och kompetensutveckling.

Detta har Neava Technologies fått med Innovation Due Diligence

  • Nulägesanalys
  • Kartläggning av marknaden
  • Val av affärsmodell och prioriterade marknader
  • Go-to-market strategi
  • Investerarkontakter och pitch-träning

Taggar