Håkan Perzon
Håkan Perzon, universitetslektor vid Luleå tekniska universitet. Foto: Lars Andersson

"Hög fokus på att skapa externa värden"

Publicerad: 19 maj 2015

Håkan Perzon, universitetslektor i Industriell marknadsföring, berättar hur han samarbetar med LTU Business AB.

Hur startade ditt samarbete med LTU Business AB?

– Vårt samarbete började då LTU Business besökte oss på ETS och Industriell Marknadsföring hösten 2011. Jag berättade för Lars-Åke och Conny om samverkansprojekt inom ramen för en integrationskurs för Civilekonomerna

Hur många projekt har du gjort tillsammans med LTU Business AB?

– I dagsläget har vi initerat totalt åtta projekt där LTU Business informerats, inkopplats eller aktivt medverkat. Det har rört företag från Älvsbyhus, Vittjärvshus, Outinens potatis till olika kommuner som Sorsele, Arvidsjaur och Kiruna.

Hur har LTU Business AB hjälpt dig i ditt arbete?

– De förmedlar kontakter, sprider information om integrationsprojektet – hur det genomförs och följer upp tidigare medverkande intressenters erfarenheter.

Hur var det att arbeta med personalen på LTU Business?

– Mycket lätt. Det är lätt att få kontakt och man blir uppdaterad om aktiviteter som kan ha bäring på eller kopplingar till framtida integrationsprojekt

Vad skiljer LTU Business ”mindset” från Luleå tekniska universitet, hur bidrar de till er verksamhet?

– LTU Business lägger hög fokus på hur verksamheten kan skapa värde externt – både på kort och lång sikt. Vår mindset karaktäriseras mer av lång sikt, alltså hur studenter kan bidra till värdeskapande externt -- efter examen.  Utbildningstiden fokuseras i hög grad på ett internt värdeskapande och studenternas eget lärande. Där tror jag att vi missar att nyttja potentialen som finns i de synergier som uppkommer i och med att studenterna får ökad motivation genom att arbeta med företag.