Platsinnovation som motor i norra Sveriges besöksnäring

Publicerad: 7 maj 2018

Besöksnäringen i norra Sverige har expanderat kraftigt de senaste åren, mycket tack vare de innovativa besöksmål som skapats kring regionens snö, is och kyla samt vidsträckta natur. Luleå tekniska universitetets innovationsforskare Malin Lindberg och Skellefteå kommuns marknadschef Helena Renström föreläste om utvecklingen.

– Vi ser att de nytänkande besöksmål som skapats i Norr- och Västerbotten som trähotellet i Harads, ishotellet i Jukkasjärvi och Vintersim i Skellefteå både skapar ett värde för invånarna genom stolthet och arbetstillfällen och för besökare genom nya, unika upplevelser, säger Malin Lindberg, professor och innovationsforskare vid Luleå tekniska universitet.

Representanter från både näringslivet och Skellefteå kommun besökte fredag den 4 maj the Great Northern i Skellefteå för att lyssna på föreläsningen som är en del av satsningen ”Universitetet presenterar i Skellefteå”. Helena Renström, marknadschef vid Skellefteå kommun, gav exempel på hur deras varumärkesarbete har bidragit till att utveckla Skellefteå till en än mer attraktiv plats för invånare, besökare och näringsliv. Nyckeln i det arbetet är enligt henne dialog.

– Vår resa med att förändra vårt varumärke började i dialogen med näringslivet och invånarna. Vi byggde identiteten på det folk faktiskt tycker, och hittade inte bara på en identitet. Det är viktigt att få till en dialog om varför det är viktigt att vara stolta och lyfta Skellefteå, säger hon.

Helena Renströms medskick till publiken var att de ska hitta nya gränsöverskridande samarbeten för att det är där innovationerna sker.

– Alla förstår att varumärket inte är lösningen på allt, men det är en viktig pusselbit hur man ska utvecklas.

Malin Lindberg hoppas att föreläsningen ska leda till ökad insikt om nytänkande lösningar.

– Skapandet av nya besöksmål och turismsatsningar kan ibland göras på bekostnad av invånarnas upplevda livskvalitet på platsen. Attraktiva platser är därför beroende av att man kombinerar olika komponenter på nytänkande sätt, så att det skapar nya värden för både invånare och besökare.

I media