Marknadsförare möts på spelplanen

Publicerad: 27 september 2017

Att övertyga investerare om att satsa på en affärsidé där 3D-cyklar i kolfiber ska säljas på en global marknad. Det uppdraget har studenterna i kursen Marketing Management fått på sitt bord i simuleringsspelet Marketplace Live.

– Spelet är såklart en förenkling av verkligheten, men det är en fantastisk möjlighet för studenterna att få tillämpa teorinerna som de lärt sig under utbildningen. Det blir tydligt hur olika funktioner samt taktiska och strategiska beslut hänger ihop i ett företag, säger Åsa Wallström, professor inom industriell marknadsföring vid Luleå tekniska universitet. 

I simuleringsspelet driver studentern sju konkurrerande företag under två månader, vilket motsvarar två år i den fiktiva världen. De är nu halvvägs in i spelet och onsdag den 27 september var det dags för grupperna att söka extern finansiering för att förverkliga sina fortsatta planer. Varje företag fick femton minuter på sig att övertyga tre lokala ”drakar” om att investera i just deras affärsidé.

– Studenterna tar det här väldigt seriöst och presentationerna idag har varit bra. De har själva inte vetat vad deras konkurrenter har tagit fram och vilka planer de har, men vi som lyssnat till alla grupper har hela bilden. De har verkligen hittat sina områden där de är starka, säger Marcus Isaksson, investerare och en av jurymedlemmarna.

Motiverande kursupplägg

Förutom Markus Isaksson från Thoren Tillväxt AB består juryn av Peter Olofsson från Advokatbyrån Kaiding och Petter Eriksson från Handelsbanken. Anne Engström, biträdande professor i industriell marknadsföring och Åsa Wallström, professor i samma ämne representerar företagets styrelse i spelet. Clémence Theys, utbytesstudent från Frankrike, säger att kursen och tävlingen är ett roligt sätt att få använda sina kunskaper.

– Jag har aldrig lagt ner såhär mycket tid på en kurs tidigare, det har varit väldigt motiverande! Att arbeta såhär är ett bra sätt att få nya kunskaper och lära sig arbeta tillsammans i team.

Studenterna håller sina slutpresentationer den 16 oktober och då utses även vinnaren

Kontakt

Åsa Wallström

Wallström, Åsa - Professor, Prefekt

Organisation: Industriell marknadsföring, Industriell Ekonomi, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle
Telefon: 0920-491444
Rum: A247 - Luleå»

Taggar