Hoppa till innehållet
Ambulansdramatik LTU
Stefan Holgersson har arbetat i ambulans i 28 år. Att ta hand om spädbarn hör till ovanligheterna, så han uppskattade övningen. Den begagnade sjukhytten från en riktig ambulans gjorde att den kändes realistisk.

Nya "ambulansen" ett lyft för utbildningen

Publicerad: 4 februari 2014

Ett spädbarn med oklara symptom, kanske dödliga - en utmaning även för erfaren ambulanspersonal.
Vid en dramatisk övning fick studenter som utbildar sig till specialistsjuksköterska med inriktning ambulanssjukvård försöka lösa situationen.

För första gången användes den "ambulans" som Institutionen för hälsovetenskap vid LTU köpte in hösten 2013. Den består av en begagnad sjukhytt från en riktig ambulans.
-Jättebra, det är så vår arbetsmiljö ser ut, så det är så här det ska vara, säger Stefan Holgersson, Gävle, en av studenterna.

Ambulansdramatik LTU
Barnet (dockan) undersöks av Stefan Holgersson som agerar lugnt, trots att mamman, spelad av en annan student, är orolig, på gränsen till hysterisk.

Han har arbetat som ambulanssjuksköterska i 28 år och tycker övningen var bra eftersom den ger förberedelse för en situation som inte är så vanlig.

-När det väl händer något sånt här är det bra att man är förberedd för då gäller det att vara skärpt, säger han.

Stefan Holgersson och Sandra Holmgren, Örnsköldsvik, agerade ambulanssjuksköterskor under övningen som genomfördes i slutet av januari.

Tillståndet för spädbarnet (dockan) är kritiskt, orsaken oklar. Mamman, spelad av en student, är mycket orolig, på gränsen till hysterisk.

Ambulansdramatik LTU
Christer Kågström, en av lärarna, går igenom övningen tillsammans med studenterna. Vad hade kunnat göras annorlunda?

Efter några inledande åtgärder för att stabilisera barnets tillstånd bärs det till ambulansen (sjukhytten) för transport till sjukhus.

Hela övningsförloppet sker inför studenter och flera lärare.
Efteråt diskuteras Stefans och Sandras agerande.

-Hade ni kunnat ställa fler frågor till föräldrarna, frågar Christer Kågström, en av lärarna.

-Tog ni blodtrycket, säger en av studenterna.

-Att man får feedback efter en sån här övning, det är det viktigaste. Det är det man lär sig av, säger Stefan Holgersson.

Studenterna som deltog i övningen går andra terminen på sin distansutbildning som ger 60 högskolepoäng.

Ambulansdramatik LTU
Sjukhytten från en riktig ambulans köptes begagnad i höstas.

När studierna efter två terminer är avklarade med godkända resultat har studenterna en specialistjuksköterskeexamen och en magisterexamen i omvårdnad.

I takt med att kompetenskraven höjs inom sjukvården kräver allt fler arbetsgivare att de som ska arbeta inom ambulanssjukvården har specialistsjuksköterskeexamen.