Hon har fått 50 000 för att utveckla undervisningsmetod
Målet är att utveckla Peer Learning som sjuksköterskestudenterna använder under sin praktik.
Carina Nilsson, lektor i omvårdnad vid Luleå tekniska universitet, har sökt och fått 50 000 kronor i stipendium från Svensk sjuksköterskeförening.
– Det är roligt, man blir ju glad. Jag har alltid vurmat för det här, säger hon.
När sjuksköterskeprogrammet växer krävs det fler platser för verksamhetsförlagt lärande, VFU, och allt fler handledare i verksamheterna ska informeras. Som ett led i det har Carina Nilsson tidigare gjort en film om Peer Learning tillsammans med Birgitta Lindberg, biträdande professor i omvårdnad. Nu går de vidare tack vare stipendiet för att utvärdera metoden Peer Learning och på det sättet bidra till utveckling och förbättring av metoden.
Det är Svensk sjuksköterskeföreningen som delat ut stipendiet ur Alice Lindström stipendiefond.Peer learning används under VFU:n. Modellen innebär en strukturerad handledning, där studenterna utifrån specifika aktiviteter sammanfogar teori och praktik. Två studenter reflekterar och argumenterar tillsammans kring det de gör, samtidigt som de använder sig av den litteratur de läser. Samtidigt finns handledare från verksamheten tillgänglig som stöd och som ger återkoppling.
– Nu ska vi beskriva erfarenheter av metoden i kommunal verksamhet genom att intervjua studenter och handledare, säger Carina Nilsson. Resultatet ska sedan publiceras i en vetenskaplig artikel.