Geek Town

Att leva som Geek

Publicerad: 12 oktober 2012

Delägarna i kommunikationsbyrån Geektown är tre stolta norrbottningar. Frida Larsson, Art Director 28 från Övertorneå, Kristin Lindqvist, Creative Director 30 från Boden och Veronica Ruthberg, Copywriter 33 från Haparanda. De träffades på mediedesignutbildningen, vid Luleå tekniska universitet 2008 och idag driver de sitt företag som en stad där kunderna är invånare.

– Vi lever i Geektown, vi är Geeks och det har kommit att bli en livsstil. Det är också det många gillar med oss. Cap&Design är en. Riksbyggen och deras årsstämma i Globen är en annan. Tillväxtverket, Entreprenörscentrum, IOGT-NTO och Coompanion är några fler. Invånare från hela Sverige ringer och skriver till oss med en fråga: Hur kan vi också få en nyckel till Geektown? säger Veronica Ruthberg.

Nordens största tidning för kreativa

Cap&Design, nordens största tidning för kreativa, har skrivit till Geektown och berättade då att gillade konceptet och gärna ville ha med dem i tidningen. Geektown har också medverkat i många sammanhang tidigare, bland annat i expertpanelen för Webbdagarna i Luleå.

Frontiguren Berta representerar delägarna. Hon är en tuff nördig tjej med huvudet på skaft, en Geek eller nörd som kan leverera kvalité. Tillsammans med de andra invånarna skapar Berta gemenskap, värme och samarbete.

– Det skvallrar också om varför vi heter Geektown. Geek står för att vi är experter på kommunikation och levererar högsta möjliga kvalite på det vi producerar och Town som står för gemenskap, omhändertagande och samarbete. Vi förstod snabbt att vårt samarbete fungerade. Vi kompletterade varandra erfarenhets- och kompetensmässigt och vi kunde kommunicera med varandra, vilket gjorde att de idéer vi hade individuellt blev starkare av samarbetet.

Att hitta sitt koncept

Under utbildningen läste trion också kurser i entreprenörskap utöver basutbudet i utbildningen. Slutligen resulterade det i ett gemensamt c-arbete som lade grunden till det kooperativ som Geektown är idag. Delägarna intervjuade en rad andra byråer i hela Sverige, North Kingdom, DDB, Jung von Matt, Forsman och Bodenfors, innan de formulerade sitt koncept

– Att vi är ett kooperativ är det många som höjer på ögonbrynen för. Oj, ekonomisk förening. Kan man verkligen vara vinstdrivande som det? Ja, absolut. Och vi står bakom de kooperativa värderingarna, med tanke på medmänniskor och miljön, säger Veronica Ruthberg

Under uppstartsfasen beskriver de hur de fått mycket bra hjälp av de två inkubatorer de haft och har kontor i. Den första var Go Business i Piteå och den nuvarande heter Krenova i centrala Luleå. Coompanion har också hjälpt byrån med krånglig byråkrati och stöd i starta eget processen.

Samarbete med LTU och utveckling

Geektown står fortfarande LTU nära och arbetar med kurser på bland annat utbildningarna i mediedesign, radio och upplevelseproduktion. Kurserna är inom layout, illustration, manus och rörlig grafik. Studenterna har fått känna på hur det är att jobba med riktiga projekt och Pitebo är ett av företagen som varit involverade.

– Just nu har vi fullt upp. Efter intervjun med Cap&Design jobbar vi hela hösten med invånare i Stockholm, vilket innebär större projekt. Dessutom jobbar vi med många invånare som kommer från Norrbotten. Två av projekten handlar om hur vi vill utveckla Norrbotten, säger Veronica Ruthberg.

Framtiden ser ljus ut

Parallellt fortsätter byrån att utveckla sin skola, Geek Academy, och håller kurser och föreläsningar under hela 2012 och 2013. De jobbar med invånare i hela Sverige inte bara Stockholm och Norrbotten. De fortsätter att jobba aktivt inom sociala medier, vilket de gjort sedan start. Som ett nystartat företag utan lån och starta eget bidrag har sociala medier varit en billig satsning som gett resultat.

– Framtiden ser ljus ut. Under 2012 kommer vi ta Sverige med storm och tar an oss världen därefter. Vi ser inga omöjligheter eller hinder, bara möjligheter. Vi tar vara på alla tillfällen att vara tacksamma över framgångarna och vårdar relationerna internt. Det kommer vi fortsätta att göra, även när vi anställer. Som vi sa redan den första dagen; vi kommer inte bli den största byrån men vi kommer bli den bästa. Med den målsättningen jobbat vi hårt mot att nå våra visioner. Och ha roligt, det är jätteviktigt.