Rachael Osborne
GAGA-instuktören Rachael Osborne inleder klassen. Foto: Anna Åström

Internationellt samarbete för danslärarstudenter

Publicerad: 12 november 2012

Danslärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet i Piteå satsar på internationella samarbeten för att erbjuda sina studenter globala influenser.

Under många år har lektor Cecilia Björklund Dahlgren intresserat sig för den speciella dansmetoden GAGA och sökt samarabete med Batsheva Dance Company, som utvecklat metoden. Under november månad har arbetet med att skapa en permanent verksamhet i Sverige intensifierats och Judiska Teatern med Pia Forsgren som Teaterchef och Konstnärlig ledare, är initiativtagare och arrangör för GAGA Sweden.

– Vi hoppas kunna fortsätta bygga på detta så att vi i framtiden kan erbjuda våra studenter utbyten med Batsheva Dance Company, säger Cecilia Björklund Dahlgren.

Foto: Anna Åström
Rachael Osborne tillsammans med danslärarstudenter. Foto: Anna Åström

För att sprida intresset för GAGA hålls workshops för gymnasieelever i Stockholm, danslärare i landet och även danslärarstudenter vid danslärarutbildningen i Piteå. Instruktören är Rachael Osborne, ursprungligen från Australien. Hon gick med i Ensemble Batsheva 2001 och Batsheva Dance Company 2003. Under november gästar hon danslärarutbildningen i Piteå.

– Det är ett stort ansvar att lära ut GAGA till blivande danslärare och det synliggör hur flytande gränsen mellan elev och lärare är. För mig är det viktigt att inte bara undervisa utan att ständigt vara i lärandeprocess själv och det känner jag extra mycket när jag undervisar blivande lärare, säger Rachael Osborne.

GAGA handlar om att lära känna sin egen kropp och om att utforska och utveckla det egna rörelsemönstret och bygga snabbhet och explosivitet utifrån den egna kroppens förmåga.

– Det handlar mycket om att upptäcka vilka rörelsevanor och ovanor som vi har. Vi försöker bli medvetna om dem och leka med dem. En slags ledd improvisation där jag som instruktör snarare beskriver känslan av rörelsen än rörelsen i sig så att eleverna hittar nya sätt att röra sig, säger Rachael Osborne.

Foto: Anna Åström
Liv Trulsson, danslärarstudent årskurs 2. Foto: Anna Åström

Klasserna är intensiva och sker bakom lyckta dörrar utan speglar för att tillåta eleverna att fokusera på känslan istället för hur det ser ut. En GAGA-lektion får inte heller fotograferas eller observeras av någon som inte deltar.

– Jag blev lugn och känslan gick ända in i lederna och hängde sig kvar över lunchen efter första passet. När jag tittade mig omkring på mina klasskamrater så var det som att alla rörde sig annorlunda. Vi var flytande på något sätt, det var häftigt, säger danslärarstudenten Liv Trulsson