
Välkommen till en högklassig forskningsmiljö
Det tar vanligtvis fyra till fem år att gå en forskarutbildning där man skriven en doktorsavhandling och erhåller en doktorsexamen. Studierna bedrivs individuellt i nära samarbete med en huvudhandledare och minst en biträdande handledare.
Under studietiden ska studenten tillägna sig kunskaper och färdigheter genom bland annat framgångsrikt genomförda kurser och genom att bedriva egen forskning, både enskilt och i samarbete med andra forskare. För både kurser och forskning har varje forskningsämne vid Luleå tekniska universitet tagit fram en kursplan som bestämmer ramverket med utgångspunkt i högskoleförordningen. Lärandemål som uttryckligen nämns i högskoleförordningen tolkas och implementeras i studentens individuella studieplan.
Samarbetet mellan handledare och student samt balansen mellan kurs- och forskningsarbetet och osäkerheterna kring ett forskningsprojekts framgång leder till en rad risker. Risken för misslyckande minimeras dock om studenten är väl förberedd, utrustad med lämplig kunskap och relevanta verktyg för att genomföra studierna. Att arbeta fokuserat och med rätt verktyg och metoder redan från början är väsentligt för att nå målen med studierna i tid.
Förutom dialogen med handledare/student är erfarenhetsutbyte med andra doktorander ett viktigt sätt att förstå hur saker fungerar, diskutera alla typer av frågor och undvika fallgropar. Universitetet och institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser kommer att hjälpa till med arrangemang för samverkan mellan doktoranderna. Introduktionen syftar till att ge antagna doktorander viktiga kunskaper, metoder och verktyg för att lyckas i forskarutbildningen.
[/internt/Enheter/SBN/Forskarutbildning]