Institutionen för system- och rydmteknik
Valeriy Vyatkin, professor och ämnesföreträdare i kommunikations- och beräkningssystem, längst till vänster, Jonas Ekman, prefekt vid Institutionen för system- och rymdteknik, Reza Emami, professor och ämnesföreträdare i rymdtekniska system, och Javier Martín-Torres, professor och ämnesföreträdare i atmosfärsvetenskap. Foto: Linda Alfredsson Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Prestigefylld forskarsatsning till Institutionen för system- och rymdteknik

Publicerad: 14 november 2016

Tre forskningsämnen vid Institutionen för system- och rymdteknik får del av en kraftfull forskarsatsning initierad av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Det gäller atmosfärsvetenskap, rymdtekniska system och kommunikations- och beräkningssystem.

– Det här är en väldigt viktig satsning, säger Jonas Ekman, prefekt vid Institutionen för system- och rymdteknik.

– Det är tre framgångsrika forskargrupper som placerar Luleå tekniska universitet – och Sverige – i absolut framkant inom sina respektive forskningsområden. Institutionens strategiska satsningar på att bygga fler mycket vetenskapligt starka forskargrupper, bär nu frukt.

Rekrytera unga forskare

Det är Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, länsstyrelsen i Norrbotten, Kempestiftelsen och Luleå tekniska universitet som gemensamt satsar 100 miljoner kronor på att stärka nyrekryteringen av unga forskarstuderande och forskare till universitetet. Satsningen löper över en femårsperiod och fokuserar främst på kompetensuppbyggnad inom rymdvetenskap, men även angränsande forskningsområden inom fysik och datavetenskap.

– Att vi får ta del av den här satsningen visar på den fantastiska bredd som finns inom institutionens forskargrupper. Vi har många prestigefulla europeiska och nationella projekt med spännande teknikforskning. Nu kompletterar vi med den här typen av anslag för “projekt av mycket hög vetenskaplig potential”, säger Jonas Ekman.

Forskning inom rymd och datavetenskap

Forskargruppen i rymdtekniska system, ledd av professor Reza Emami, kommer använda medlen till ett nytt forskningsfält inom rymdteknologi, Asteroid Engineering.

– Det handlar om studier av system och uppdrag som är designade och utvecklade för att nå fram till och manipulera asteroider. Dels för vetenskapligt utforskande, men också för utvinning och nyttjande av asteroidernas resurser, förklarar Reza Emami.

För forskargruppen i atmosfärsvetenskap och ämnesföreträdaren professor Javier Martín-Torres, innebär satsningen att de kan fortsätta utveckla sin exoplanetforskning, det vill säga forskning om planeter utanför vårt eget solsystem.

Slutligen ges forskargruppen i kommunikations- och beräkningssystem, som leds av professor Valeriy Vyatkin, en möjlighet att fortsätta utveckla sin forskning inom datavetenskap och artificiell intelligens och vad de kallar ”växande programvara”, Growing Cyber-Physical Systems.

– För oss innebär det att vi kan utforska några av våra intressanta idéer. Det är ett logiskt steg att anställa fler doktorander och därmed kunna säkerställa kontinuiteten i vår forskning, säger Valeriy Vyatkin.