Hoppa till innehållet
Andreas Almqvist
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Forskning ska lätta bromskloss inom skidåkning

Publicerad: 4 april 2022

Friktion mellan skida och snö är en känd bromsande kraft för längdskidåkare. I en ny studie publicerad i Frontiers in Sports and Active Living ger forskare vid Luleå tekniska universitets skid- och snölabb ett vetenskapligt perspektiv på minskningen av snöfriktion under skidåkning.

Emma Riboom

– I den här studien, som är en så kallad perspektiv-artikel, har vi tittat närmare på faktorer som påverkar en av de bromsande krafterna när man åker skidor, nämligen friktionen mellan skidan och snön. Målet är att förbättra prestanda i längdskidåkning, skidskytte och nordisk kombination. I artikeln kartlägger vi viktiga faktorer att ta i beaktande i framtida studier, säger Andreas Almqvist, professor i maskinelement vid Luleå tekniska universitet och en av författarna till artikeln.

Brist på forskning om friktion

– I nuläget är det mycket forskning inom områden som främst tittat på de fysiska aspekterna för att öka de framåtdrivande krafterna och således prestationen hos skidåkarna. Betydligt färre undersökningar är dock gjorda om inverkan av friktionen mellan skidan och snön på prestation. Vi vill kunna förklara vetenskapligt hur en skida kan högre eller lägre acceleration och toppfart än en annan, säger Andreas Almqvist.

Friktionen som uppkommer mellan skida och snö beror av ett stort antal faktorer. Dels sådana kopplade till skidans spannkurva, materialet i belaget, belagets struktur och vallning, dels sådana kopplade till snöytans egenskaper som till exempel temperatur, vatteninnehåll och kornstorlek samt av luftens temperatur och fuktighet. Dessutom påverkas friktionen av hur idrottarens fysik och teknik. Ett friktionstest utvecklas vid det nya Skid- och snölabbet, för att med hög noggrannhet kunna studera hur de olika faktorerna påverkar glidet. Studierna utförs därför både utomhus på olika skidanläggningar och i Arctic Falls Indoor Flex arena vid Linbäcksstadion i Piteå, som erbjuder vinterförhållanden inomhus året om.

Elitidrottsverksamheten på studentnivå har stor nytta av den forskning som pågår vid Luleå tekniska universitet i samarbete med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) och vallateamen för landslagen i skidskytte och längdskidor.

– Vi har ett nära samarbete med SOK och landslagens vallateam som förser oss med prover och skidor som vi testar. Vi har ett gemensamt kunskapsutbyte. De är experter på skidor och vi vet vad friktion beror på och vi lär av varandra. Vår målsättning är att även allmänheten kommer att få nytta av resultaten i framtiden och då förhoppningsvis få bättre möjligheter till att prestera i spåret, säger Andreas Almqvist.

Siktet inställt på OS 2026

Fram till OS 2026 är målet att ta fram standardiserade testmetoder och även hjälpa landslagen att förbättra noggrannheten i sina egna skidtester och på så vis öka förutsättningarna att välja ut de bästa skidorna till tävling.

– OS är det vi satsar på eftersom SOK är en stor finansiär av vår forskning. Vi vill kunna hjälpa till att förutsäga och plocka ut den utrustningen som är optimal för en åkare vid ett visst tillfälle.

– Vi tittar även på helheten och i framtida studier kommer vi att ta med skidåkarens bidrag. Alla är vi olika skapta och utövar de olika delteknikerna på olika sätt. Det innebär att man inte hanterar skidorna på samma sätt och därmed blir även friktionen mellan skidan och snö olika. De här aspekterna vi vill ha med i forskningen, säger Andreas Almqvist.

Andreas Almqvist

Andreas Almqvist, Professor

Telefon: 0920-492407
Organisation: Maskinelement, Maskinelement, Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Taggar