Stark insats av studenterna i Delsbo Electric

Publicerad: 31 maj 2018

För fjärde året i rad deltog studenter från Luleå tekniska universitet i tävlingen Delsbo Electric. Målet med tävlingen är att köra ett eldrivet rälsfordon så energisnålt som möjligt på en sträcka av 3,36 km. Studenterna stod för en urstark prestation då de slog fjolårets världsrekord och slutade tvåa.

Därmed kan studenterna från Luleå tekniska universitet skryta med att de byggt världens näst mest energisnåla transportfordon eftersom vinnarna från 2017 fick en plats i Guiness rekordbok.

– För att sätta resultatet i ett perspektiv så motsvarar vår förbrukning på 0,71 Wh/personkm att man kör mellan Kapstaden och Luleå på 1,2 liter bensin. I jämförelse med en Tesla med fyra personer så förbrukar vårt fordon cirka 0,3 procent av energiåtgången per kilometer och person. Vi är jättenöjda att vi slog LTU-rekordet och mer därtill, säger André Medin som läser tredje året på civilingenjör maskinteknik.

Bättre taktik

Luleå tekniska universitet gjorde alltså fjärde tävlingen i Delsbo Electric sedan första starten 2015. Årets energiförbrukning var nästan hälften så låg jämfört med resultatet från 2017 och då undrar man förstås hur det kunde bli så stor förbättring.

– Vi utvecklade ett system som hjälper oss att välja taktik under racet samt att vi kunde förbättra fordonets aerodynamiska egenskaper samt minska friktionen. Processen lärde oss att ofta skiljer sig verkligheten mot teori, men att man kan tillämpa mycket teori för att förbättra ett fordon.

André Medin tror att nästa års lag, som går under namnet Acus, har goda förutsättningar att nå ett ännu bättre resultat.

– Förhoppningsvis utvecklas då ett nytt chassi och det skulle kunna blir ett väldigt roligt projekt!

De studenter som representerade Luleå tekniska universitet i årets tävling var: André Medin, Ivar Rockström, Martin Wadner, Amanda Gren, Joakim Stenudd, Anton Sundström, Elias Löfroth, My Malmgren, Morgan Johansson och Sandra Benzler. Samtliga läser tredje året på civilingenjörsprogrammen i maskinteknik och hållbar energiteknik.

Taggar