Studenter samarbetar med industrin

Publicerad: 2 mars 2020

Just nu hjälper studenter på Luleå tekniska universitet Scania med tester av olika beläggningar som man hoppas ska minska friktion och nötning i motorerna till tunga fordon – och därmed minska både slitage och bränsleförbrukning.

Studenterna går alla år fyra på civilingenjör maskinteknik och i projektet ska gruppen testa olika nya beläggningar, bland annat titandioxid, på cylinderfoder. Detta ska minska friktionen mellan kolvring och cylinderfoder. 

Stor skillnad

Själva uppställningen av experimentet, materialval, olja och metod Scania bestämt, nu är studentgruppen i full gång med testandet.
– Testerna sker genom att en bit av den aktuella kolvringen nöts mot en bit av ett cylinderfoder i ett 80-gradigt oljebad, säger Lias Sjölund, en av fem studenter i gruppen.
Ett test tar tre timmar, och tanken är att genomföra nio stycken. Sedan väntar analys och rapportering till Scania.
– Att det är ett verkligt bolag som faktiskt kan ha nytta av det vi gör leder till att vi försöker hårdare, säger Lias Sjölund.
För en utomstående kan det verka trivialt med så små förbättringar det är tal om, men det kan göra stor skillnad i det långa loppet.
– Har man en stor fordonsflotta så gör 1 % minskad bränsleförbrukning en enorm skillnad, säger Lias Sjölund.

Givande samarbete

Hela gruppen menar att just samarbetet med industrin var avgörande för val av projekt. 
– Hittills på utbildningen har vi inte haft så mycket kontakt med industrin, utan det har mest varit teori. Här känns det verkligen som att man gör något vettigt, säger Angelica Uusitalo.
Hon beskriver hur givande samarbetet både inom gruppen och med representanter från industrin varit.
– Det är precis som i arbetslivet tänker jag, man får jobba i team mot en utomstående kontaktperson, det har varit väldigt lärorikt. Det handlar om att kommunicera och förstå vad de är ute efter. Vår kontaktperson har varit väldigt tillgänglig och tillmötesgående, säger Angelica Uusitalo. 
– De har verkligen tagit oss på allvar, fyller Isak Johansson i.

Projektet är en del av tribologikursen och i gruppen som arbetat med Scania ingår Lias Sjölund, Isak Johansson, Jakob Tjäder, Angelica Uusitalo och Oskar Nilsson.