
Birgitta Nyman
Industridoktorand
Forskningsämne: Teknisk akustik
Avdelning: Drift, underhåll och akustik
Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser
Birgitta är utbildad civilingenjör. Hon har 8 års erfarenhet som byggnadsakustiker. Hon har även arbetat som hörselingenjör vid Karolinska universitetssjukhuset under en period. Sedan 2018 är hon anställd på Scania i Södertälje. 2022 påbörjade hon sina studier vid LTU som industridoktorand och forskar på ljudkvalitet i elektrifierade lastbilar.
Masterexamen i Teknisk fysik LTH (2003). Hälsoskyddsinspektör Miljöförvaltningen Stockholm (2004-2005). Byggnadsakustiker WSP (2005-2013). Hörselingenjör KS (2013-2018). Testingenjör akustik helfordon Scania (2018-2021).
Forskningsprojekt
Med upplevelse i fokus studerar Birgitta ljudbilden i elektriska lastbilar. Tonalitet är ett givet område liksom förståelse för dess betydelse i den komplexa ljudmiljö och kontext som föraren befinner sig i. Till skillnad från fordon med förbränningsmotorer har el-lastbilen kompletterande komponenter för kylning och pumpning som ofta ger ifrån sig mer eller mindre stationära tonala ljud. Dessutom används fordonet som ett arbetsredskap för körning under långa sträckor och tidsperioder vilket ställer höga krav på komfort då lastbilen utgör förarens arbetsmiljö tillika plats för vila och övernattning. Detta ställer andra krav på ljudkvalitet än gängse personbil.
Förståelse för samspel mellan fordon och förare, direkt och indirekt påverkan är en del av frågeställningen. Kravställning på tonalt ljud är besvärligt då det som oftast är den relativa nivån som är viktig och inte den absoluta. Då spelar omgivningsljud och kontext samt driftfall större roll. I dagsläget finns inte standardiserade mått som tar hänsyn till tonkomplex vilket är det styrande utgångsläget. Ljud genererade av elektriska fordon tillhör ännu ett nytt fenomen för många, vilket gör att uppfattning om vad som kan förväntas och givna preferenser ännu inte etablerats. Det här projektet avser att hitta en akustisk grundplattform för en säker och komfortabel förarsituation.