Lär dig nyttja digitala och sociala affärer

Publicerad: 8 december 2011

Genom kommersialiseringsprojektet DARE anordnas lunchföreläsningar på Skellefteå Campus varje månad. Tisdagen den 18 oktober var ämnet digitala och sociala affärer. På programmet stod föreläsning av Niklas Berg från Piteåbaserade byrån In The Cold och workshop med E-handelsdoktorn Christer Kuttainen.

resizehandler.jpg
Niklas Berg föreläste om hur man skapar frmagångrika affärer via internet.

Ett 40 tal studenter, forskare och från övriga näringslivet hade samlats i kårhuset STOCK för inspiration och workshop.
Niklas Berg är den drivne och kreativa Piteåsonen som hunnit med en karriär som marknadschef på både Megastore-gruppen och Stockholm Records innan han valde att ta steget mot digital kommunikation.

Det värdefulla företagsnamnet
Under 50 minuter leker Niklas med idén att starta och driva en affärsverksamhet enbart med hjälp av mer eller mindre kostnadsfria lösningar och kanaler på internet. Men någon lek är det egentligen inte - han sätter direkt fokus på vikten av att välja rätt företagsnamn. Mycket handlar om att namnet ska innehålla värden som redan är etablerade. Niklas bygger under föreläsningen upp det fingerade företaget "Norrbottensskorv".

- Om det istället exempelvis hette "Niklas Korv" skulle jag tvingas lägga resurser på att skapa värden i namnet "Niklas". Ordet "Norrbotten" har folk redan känslor för. Korv vet alla vad det är. Att dessutom använda en gnutta humor är ett knep som nästan alltid funkar.

Digital etablering
Niklas pekar också på vikten av att inte bara kolla upp företagsnamnets tillgänglighet på PRV utan namnets möjligheter i den digitala världen. Det här innebär att åtminstone domännamnet www.norrbottenskorv.se måste finnas tillgängligt, helst även .com ifall verksamheten kan komma att gå utanför landets gränser. Även adresserna på Facebook (www.facebook.se/norrbottenskorv ) och Twitter är viktiga.
- Se-domänen är fruktansvärt viktig, finns inte den tillgänglig skrotar vi namnidén och hittar ett nytt istället.

Sökmotoroptimering
Det är också avgörande att företagsnamnet fungerar i Googles sökmotor. Det går att köpa sökord, men det fungerar som en auktion och om ett visst sökord är populärt kan det bli en dyr affär.

När väl namnfrågan har avgjorts och "Norrbottenskorv" är registrerat på alla nödvändiga sätt startas en nätbutik, vilket är en ganska enkel historia idag med relativt billiga och enkla lösningar.

Att dela med sig och få bekräftelse
Nu drar arbetet igång med att marknadsföra produkten.  Niklas börjar med Facebook och menar på att vi blir allt mer medvetna och sorterande även på Facebook.
- Idag är det tydligt att folk är oerhört villiga att dela med sig av sin vardag och sina upplevelser. Visserligen finns än så länge bara möjligheten att "gilla" och rekommendera saker på Facebook, men det ska finnas skäl till att trycka på gilla-knappen.
En stark drivkraft är bekräftelsen. Enligt en undersökning är vi svenskar bäst i världen på att lita på andras omdömen. Huruvida det alltid är klokt kan förstås diskuteras, men tydligt är att köpviljan ökar ordentligt om någon annan anser att produkten verkar bra.
Niklas anser att han slår flera flugor i en smäll genom att ge sina korvintressenter möjligheten att fråga hela sin Facebook-krets ifall de tycker att korven är okej och dela med sig av till exempel sina receptips.

Bloggarnas uppmärksamhetstörst
Bloggvärlden är enligt Niklas otroligt viktig att komma åt, bland annat eftersom Google värderar omnämnanden och länkningar på bloggar extremt högt.
- Om bloggare börjar länka till din butik ökar du snabbt i Googles ranking. Google verkar inte alltid så logiskt, men det bygger på ett system som går att utnyttja på många sätt.
De flesta bloggare är i första hand ute efter uppmärksamhet, vilket gör dem till tacksamma mottagare av exempelvis tävlingsnomineringar eller "exklusiva" erbjudanden. Kostnaden är låga och i gengäld blir företagets sajt omnämnd och länkad, vilket skapar digitala ringar på webbens yta.
- Och kom ihåg att ge beröm och tacka. Bloggarna vill bli lästa. Får de ett erkännande eller en länk tillbaka så har båda parter vunnit.

Workshop med fokus på ehandel
Christer Kuttainen bjöd på en workshop inom ehandel med fokus på själva webbutiken, och att hitta en lösning som skapar förtroende hos besökaren.
Förtroendet för en webbutik skapas ur flera aspekter. Det handlar bland annat om normalitet, att inte i onödan avvika från de normer som idag finns på webben, berättar Christer.

Fokus på design och funktion
Förtroendefrågan har förändrats mycket bara de senaste fem åren. Idag är det inte särskilt märkvärdigt att handla via nätet, valet står istället mellan vilka webbutiker man vill handla på.
- Förtroendet för e-handelslösningar generellt är stort idag, allt färre oroar sig för säkerheten. Då förskjuts fokus istället mot utseende och funktionalitet, där finns det möjlighet att göra skillnad gentemot konkurrenterna.

Lättåtkomlig information
Tydlighet är viktigt, både vad gäller design och information. Även den som inte själv är designmedveten får ett första intryck av företagets webbutik som kan avgöra ifall det blir affär eller inte.
- Att webbutiken utgör ett proffsigt och seriöst intryck är avgörande för att behålla kunden på plats. Det är också viktigt att väsentlig information om företaget är lätt att hitta. Om jag inte enkelt kommer åt kontaktuppgifter och en väl författad beskrivning av företagets verksamhet skapar det misstänksamhet, och då är du snabbt borta ur leken.

Krydda med sökord
Christer framhåller precis som Niklas Berg vikten av sökordsoptimering. Texterna på webbutiken ska givetvis vara skrivna för människor och inte för sökrobotar, men det är viktigt att inte glömma sökmotorerna.
-  Alla typer av texter, från rubriker till bildtexter, kan och bör kryddas med lämpliga sökord så länge det inte gör språket sämre och mindre läsvänligt.
På det hela taget kommer Christer med många både nyttiga och avgörande tips under sin workshop. Bland mycket annat tar han även upp valet mellan att skaffa en färdig gratis eller hyrd lösning jämfört med en ren konsultproducerad webbutik.
-  Den färdiga lösningen är i princip alltid billigare och det går fort att komma igång även med små it-kunskaper. Däremot begränsas möjligheterna till egen design och företagsspecifika funktioner, avslutar Christer Kuttainen.

Källa: www.centek.se