Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Utveckling av nya entreprenöriella läromedel

Publicerad: 23 maj 2013

Just nu pågår ett utvecklingsarbete med att digitalisera kursinnehåll för utbildningen ”Företagsetablering". Arbetet handlar bland annat om att skapa ljudfiler av korta föreläsningar som spelats in. Man arbetar också med att strukturera inlärningsuppgifter och självtester som gör det möjligt för studenterna att utmana sig själva och testa sina färdigheter som de tillskansat sig under kursen. Syftet är att studenterna ska ha en möjlighet att förbereda sig på egen hand med hjälp av inlärningsmaterialet.

Tankegångarna följer de populära trenderna inom ”flipped classroom” (omvänt klassrum).  Avsikten är att studenterna ska ha en möjlighet att förbereda sig på egen hand med hjälp av inlärningsmaterial, ofta i form av ljud eller filminspelningar. Det betyder att den lärarledda tiden kan fokusera mer på att stödja studenterna i att tillämpa kunskapen.

Kursen Företagsetablering ges både som del av program och som fristående kurs, bland annat i program till blivande stenslipare och datorspelsutvecklare.  Målgruppen består av studenter som är intresserade av att lära sig grunderna i att starta och driva eget företag. Under kursen får studenterna ett antal teoretiska verktyg presenterat vid föreläsningar samt tid och stöd för arbete med att utveckla en egen affärsplan. Målsättningen är att kursen ska kunna ge studenterna bättre förutsättningar att spendera mer tid på att aktivt arbeta med kursinnehållet. I en kurs som handlar om affärsplanering är just aktivt arbete centralt för att omsätta teoretisk förståelse till goda företagarförmågor. Tidigare har föreläsningar i kursen sänts med hjälp av Adobe Connect till studenter som i huvudsak har varit placerade utanför campus.

 

Taggar