Nybacka en av 20 accepterade till VINNOVA-kurs

Publicerad: 19 juni 2008

2008-06: Doktoranden Mikael Nybacka är en av 20 doktorander i Sverige som har blivit accepterade till VINNOVAs kurs “From Research to Business”. Det är hela fyra stycken doktorander från Luleå tekniska universitet som har blivit accepterade för denna kurs vilket är anmärkningsvärt. Mikael kommer att ta med sin forskning om fordonsdynamik och visualisering in i kursen som "case" för kommersialisering.

VINNOVA

URVAL I KONKURRENS

Studenterna var tvugna att gå igenom en urvalsprocess för att bli antagna till kursen, juryn som bestod av tre personer var följande:

  • Anders Flodström, Universitetskansler och Direktör för Högskoleverket.
  • Kimberlie Cerrone, Affärsängel och styrelsemedlem i San Francisco Bay Area, USA.
  • Tom Kosnik, Professor, Stanford University, USA.
Det är en kurs som pågår från Juni 2008 till och med Juni 2009 med totalt fyra workshops, studenterna kommer också bli tilldelade en lokal mentor under detta år för hjälp mellan tillfällena.

Kursbeskrivning
Kursen är baserad på principen av tillämpat och problembaserat lärande, dvs., göra, testa och att vara aktiv. Kursmiljön kommer att vara full av möjligheter att identifier affärsmöjligheter och att förstå utmaningar med att vara entreprenör i ett litet uppstartsföretag eller en intraprenör i en inkubator. Kursen ger även möjlighet att möta intressanta personer som kan bli mentorer, partners eller investerare och detta är en väsentligt viktig del i kursen.

Workshops
Målet med workshoparna är att tillåta studenterna – i en riskfri miljö – utforska, identifiera och värdera redan provade affärsmöjligheter, att utforska möjliga affärsmöjligheter relaterade till studenternas forskning, samt att vända idéer till affärsplaner.

Studenterna kommer att göra detta genom:
  1. Få en verktygslåda för att utforska affärsmöjligheter.
  2. Arbeta med akademiska fall från t.ex. Harvard, Stanford och KTH där affärsidéer presenteras och analyseras. 
  3. Möta entreprenörer som har skapat affärer från sin forskning.
  4. Möta representanter från stödorganisationer runt universiteten i Sverige och från stora företag i Sverige.
  5. Diskutera deltagares möjliga affärsmöjligheter.
  6. Reflektera kring sig själva som potensiella entreprenörer, som teammedlemmar i en entreprenöriell satsning och på studenternas personliga nätverk.

Relaterade artiklar