Hoppa till innehållet
Foto: Tomas Bergman
Andreas Almqvist, professor i maskinelement. Foto: Tomas Bergman Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Andreas Almqvist, professor i maskinelement

Publicerad: 6 november 2017

Andreas Almqvists forskning handlar om modeller för beräkning av bland annat läckage, friktion och nötning. Att han hamnade inom akademin från första början berodde till stor del på tillfälligheter.

Andreas började sin yrkesbana inom byggbranschen. Vid 1990-talets mitt blev det stora nedgångar inom byggindustrin och han tog beslutet att byta karriär.

– Jag läste in teknisk linje på gymnasienivå och upptäckte att jag tycker om matte. När jag sedan började läsa vid Luleå tekniska universitet stod valet mellan väg och vatten och teknisk fysik. Eftersom det var mer matte på den senare utbildningen valde jag den.

Och mer matematik blev det. Innan han var klar hade Andreas betat av nästan alla mattekurser som fanns på universitetet vid den tiden.

– Matematiska beräkningsmodeller ligger mig varmt om hjärtat och när Roland Larsson, ämnesansvarig för maskinelement, sa "jag har hört att du tycker om att räkna, är du intresserad av att lösa ”integro-differentiala problem” kopplade till kullager?", var jag inte sen att tacka ja. Det ledde vidare till forskarstudier med tonvikt på beräkningstribologi.

"Oerhört brett område"

Tribologi handlar om friktion, nötning och smörjning i tunna spalter mellan ytor i kontakt med varandra.

– Det här området är oerhört brett, med många applikationsområden. Till exempel läckage i tätningar, effektförluster i hydraulmotorer, friktionen i kammekanismer eller mellan kolvring och cylinderlopp i motorer. Genom utveckling av modeller kan vi bygga upp virtuella testriggar och göra beräkningar som vi sedan validerar mot mätningar gjorda i verkliga riggar. När vi väl vet att den virtuella testriggen är korrekt kan vi utföra studier på sätt som är väldigt tidsödande eller till och med omöjliga att genomföra i den verkliga riggen.

En av de pågående studierna handlar om hur strukturen inne i ett cylinderlopp ska se ut. Det handlar om att ta fram en optimal struktur för att sänka bränsleförbrukning, minska oljeförbrukning och förlänga livslängden. 

Efter att ha disputerat fick Andreas via ett Marie Curie Fellowship möjlighet att göra en tvåårig postdok vid forskningsanläggningen Shell Global Solutions i Chester i England.

– Det var en händelserik tid för oss alla. Barnen var 4, 6 och 9 år gamla då vi åkte och de började i förskola, andra respektive femte klass på Newton primary school i Chester.

Trivs i miljön

När Andreas visar runt i labbet i E-huset lyser ögonen på honom. Det syns att han trivs i universitetsmiljön.

– Jag tycker om att både forska och att undervisa! Det är väldigt tillfredställande att se studenterna upptäcka och få de där aha-upplevelserna. De avancerade kurserna ställer också krav på att hålla sig insatt på detaljnivå och jag tvingas uttrycka min forskning på ett begripligt sätt.

Andreas är född och uppvuxen i Jokkmokk och har varit universitetet och länet troget under både studier och arbete.

– Även privat är Luleå och Norrbotten där jag vill vara. Här finns ett bra utbud av allt jag behöver och med närheten till naturen får jag utlopp för mitt intresse för löpning och för skidåkning.

Kontakt

Andreas Almqvist

Almqvist, Andreas - Professor

Organisation: Maskinelement, Maskinelement, Institutionen för teknikvetenskap och matematik
Telefon: 0920-492407