KarolinaParding-LTU
Karolina Parding, professor i arbetsvetenskap. Foto: Tomas Bergman Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Karolina Parding, professor i arbetsvetenskap

Publicerad: 7 november 2017

Vilka villkor gäller i arbetet för olika yrkesgrupper och vem styr egentligen arbetet? Karolina Parding forskar i arbetsvillkor, främst lärares, men också andra yrkesgrupper som sjuksköterskors och socionomers.

Karolina Parding läste sociologiprogrammet vid Luleå tekniska universitet och hade planer på att arbeta med HR-frågor.

– Jag fick ett stipendium via Rotary som gjorde det möjligt för mig att läsa en master vid universitetet i Cambridge. I samband med att jag fick stipendiet träffade jag av en slump professor Jan Johansson när jag handlade. Han frågade ”har du tänkt på vad du ska göra sen?”. Mitt svar blev ett ”njae”. Då sa Jan ”kom in till mitt kontor till veckan så får vi diskutera det”. Där och då blev jag erbjuden en doktorandtjänst i arbetsvetenskap som förändrade inriktningen helt.

"Uppväxt med att diskutera lärares villkor"

Under sitt år på Cambridge påbörjade Karolina sina doktorandstudier i välfärdsprofessioners arbetsvillkor, om hur välfärdsorganisationer styrs, leds och organiseras. Att det blev forskning kring just lärares arbetsvillkor var en slump även om hon har kopplingar till yrket.

– Jag är en lärarunge, min mamma är lärare, vilket innebär att jag är uppväxt med att diskutera lärares villkor.

Karolinas forskning om arbetsvillkor handlar om vad som fungerar och inte och varför det är så. Det kan till exempel vara att professionella har en bild av hur arbetet ska planeras, genomföras och följas upp. Har organisationen och ledningen en annan syn kan det uppstå problem.

Under sina doktorandstudier kom Karolina i kontakt med forskare i Australien, vilka hon började samarbeta med. Efter att ha fått finansiering via Stint, Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, kunde hon initiera ett närmare samarbete.

– Ett av Stints mål är utbyte av kunskap, det är också intressant att kunna jämföra resultat mellan två välfärdsländer.

Ökad valfrihet och konkurrens

I samarbetet med de australiska forskarna har Karolina sett att det finns likheter, bland annat med koppling till den ökade valfriheten och konkurrensen i utbildningssektorn. Här finns möjligheter, men också risker. Att lärare upplever sina arbetsvillkor som problematiska är en gemensam nämnare. Lärarbristen är stor i dag, och den väntas bli än större.

– Genom att erbjuda bra arbetsvillkor tror jag att unga kan lockas till yrket. Om vi ska ha en bra skola i framtiden måste arbetet organiseras så att det blir attraktivt, tror jag.

Genom att bo i Luleå och samarbeta med forskare i Australien kan Karolina kombinera yrkesliv och fritidsintressen.

– Jag älskar att åka skidor. Förra vintern lärde jag min femåriga dotter att åka slalom och till min stora glädje tycker hon att det är kul. Samtidigt gillar jag att gå utanför min egen lilla värld, vilket jag får göra genom att tillbringa tid i Australien, med alla spännande utmaningar det innebär att jobba i ett annat land. Så man kan säga att jag får det bästa av två världar. 

Kontakt

Karolina Parding

Karolina Parding, Professor

Telefon: 0920-493029
Organisation: Arbetsvetenskap, Människa och teknik, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle