Cecilia Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik
Cecilia Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik. Foto: Tomas Bergman Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Cecilia Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik

Publicerad: 31 oktober 2018

Cecilia Björklund Dahlgren har vigt sitt liv åt dansen. Genom Sveriges första danslärarutbildning och Institutet Dans i skolan vill hon sprida konstformen över Sverige och använda den som ett medel för både lärande och integration.

Cecilia Björklund Dahlgren är Sveriges första professor i danspedagogik på konstnärlig grund. År 1978 startade hon obligatorisk dansundervisning i skolorna i Skellefteå. Hon är också initiativtagare till Sveriges första danslärarutbildning som startade 2003 vid Luleå tekniska universitet

Dans i skolan

År 2011 instiftade hon tillsammans med Piteå kommun Institutet Dans i skolan med regeringsuppdraget att främja dansen som kunskapsområde i skolan och att stärka området genom metodutveckling och forskning.

– Professuren i danspedagogik är viktig för dansen, danspedagogiken och utvecklingsarbetet Dans i skolan. Luleå tekniska universitet har dessutom skapat en helt ny lärarkategori, dansläraren.

Hon utbildade sig i dans i Sverige, England och Frankrike och var tidigt intresserad av danspedagogik. Efter sin examen från Danshögskolan skapade hon en särskild danspedagogik för obligatorisk dansundervisning i skolan och uppvaktade beslutsfattare för att få fram en nationell satsning på dans i skolan.

Dans på schemat i 120 kommuner

– Jag har arbetat med dans i skolan i 40 år och nu ökar intresset ordentligt. Från början var det bara några få skolor som hade dans som konstform. Idag är det över 120 kommuner där skolorna har det på schemat och nu efterfrågas också dans i förskolan.

Hennes konstnärligt pedagogiska utvecklingsarbete och forskning handlar om barns tolkning och uttryck i dans. Idag driver hon bland annat ett projekt i de fem sameskolorna som ska publiceras i bokform.

Internationellt språk

– Jag ser dansen som ett internationellt språk och en väg för integration. Jag skapar mötesplatser i dans mellan barn från sameskolorna, nyanlända elever och elever från majoritetssamhället.

Idag arbetar Cecilia genom Institutet Dans i skolan och Luleå tekniska universitet tillsammans med kommunerna Skellefteå och Piteå för att etablera den Nationella plattformen för Dans i skolan. Syftet är att stärka forskning och konstnärligt utvecklingsarbete i dans där konst och vetenskap samverkar och spjutspetskompetens samlas genom nationellt och internationellt nätverksbyggande.

– Det känns fantastiskt att bli professor i danspedagogik! Det är ett genombrott för Dans i skolan i Sverige och det är Norrbotten och Västerbotten som visar vägen. Genom en professor i danspedagogik vid Luleå tekniska universitet får området stort erkännande och stark legitimitet.